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Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg

Psychologisches Institut

Publikationen nach Erscheinungsjahr

2431 Publikationen
Erscheinungsjahr
  • 2018
    • Lambert, K., & Spinath, B. (2018). Are WISC IQ scores in children with mathematical learning disabilities underestimated?: the influence of a specialized intervention on test performance. Research in Developmental Disabilities, 72, 56–66. http://doi.org/10.1016/j.ridd.2017.10.016
  • 2017
    • Abele-Brehm, A. E., & Spinath, B. (2017). Kommentar des Vorstands der DGPs und der Autoren der Empfehlungen zum Kommentar des Fachkollegiums Psychologie und der Geschäftsstelle der DFG zu den Empfehlungen des DGPs-Vorstands zum Umgang mit Forschungsdaten. Psychologische Rundschau, 68(1), 37–38. http://doi.org/10.1026/0033-3042/a000345
    • Alexopoulos, T., Lemonnier, A., & Fiedler, K. (2017). Higher order influences on evaluative priming: processing styles moderate congruity effects. Cognition & Emotion, 31(1), 57–68. http://doi.org/10.1080/02699931.2015.1080666
    • Altenberg, B., Greulich, K. O., Elsässer, V., Gabrian, M., Wahl, H.-W., & Knell, S. (2017). Altern: biologische, psychologische und ethische Aspekte (Bd. Band 16). Freiburg ; München: Verlag Karl Alber.
    • André, F., Helling-Bakki, A., Föll, A., Voß, A., Katus, H., Buß, S. J., & Eichhorn, J. (2017). Quantification of myocardial deformation in children by cardiovascular magnetic resonance feature tracking: determination of reference values for left ventricular strain and strain rate. London: BioMed Central. http://doi.org/10.1186/s12968-016-0310-x
    • Avrahami, J., Kareev, Y., & Fiedler, K. (2017). The dynamics of choice in a changing world: Effects of full and partial feedback. Memory & Cognition, 45(1), 1–11. http://doi.org/10.3758/s13421-016-0637-4
    • Bechtel, S., Voigt, B., Pauen, S., Visalberghi, E., & Sabbatini, G. (2017). Getting that thing out of the box: the contribution of self-regulation in innovation processes in human children (Homo sapiens) and a non-human primate species (Sapajus spp.). Journal of Self-Regulation and Regulation, 3, 129–137. http://doi.org/10.11588/josar.2017.0.40139
    • Christmann, U. (2017). Wie leicht darf leichte Sprache sein?: Empirische Lücken in einem gut gemeinten Konzept. In Leichte Sprache im Spiegel Theoretischer und Angewandter Forschung <Veranstaltung, 2016, Leipzig>, B. M. Bock, U. Fix, & D. Lange (Hrsg.), „Leichte Sprache“ im Spiegel theoretischer und angewandter Forschung (S. 35–52). Berlin: Frank & Timme, Verlag für wissenschaftliche Literatur.
    • Csapó, B., & Funke, J. (2017). The development and assessment of problem solving in 21st-century schools. In B. Csapó & J. Funke (Hrsg.), The nature of problem solving (S. 19–32). Paris: OECD Publishing. http://doi.org/10.1787/9789264273955-3-en
    • Csapó, B., & Funke, J. (2017). Epilogue. In B. Csapó & J. Funke (Hrsg.), The nature of problem solving (S. 265–268). Paris: OECD Publishing. http://doi.org/10.1787/9789264273955-18-en
    • Csapó, B., Funke, J., & Schleicher, A. (2017). Executive summary. In B. Csapó & J. Funke (Hrsg.), The nature of problem solving (S. 15–16). Paris: OECD Publishing. http://doi.org/10.1787/9789264273955-2-en
    • Danner, D., Hagemann, D., & Funke, J. (2017). Measuring individual differences in implicit learning with artificial grammar learning tasks: conceptual and methodological conundrums. Zeitschrift Für Psychologie, 225(1), 5–19. http://doi.org/10.1027/2151-2604/a000280
    • Dörner, D., & Funke, J. (2017). Complex problem solving: what it is and what it is not. Frontiers in Psychology, 8(2017) Artikel-Nummer 1153(11 Seiten). http://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01153
    • Ecker, W., & Gönner, S. (2017). Aktueller Forschungsstand zum Unvollständigkeitserleben bei Zwangsstörungen. Verhaltenstherapie, 27(2), 120–128. http://doi.org/10.1159/000464255
    • Elsässer, V., Gabrian, M., & Wahl, H.-W. (2017). Psychologische Aspekte des Alterns. In B. Altenberg, K. O. Greulich, V. Elsässer, M. Gabrian, H.-W. Wahl, & S. Knell, Altern (S. 59–105). Freiburg ; München: Verlag Karl Alber.
    • Engelhart, M., Funke, J., & Sager, S. (2017). A web-based feedback study on optimization-based training and analysis of human decision making. Journal of Dynamic Decision Making, 3(2017) Article 2(23 Seiten). http://doi.org/10.11588/jddm.2017.1.34608
    • Fiedler, K., & Schott, M. (2017). False negatives. In S. O. Lilienfeld & I. D. Waldman (Hrsg.), Psychological science under scrutiny (S. 53). Hoboken: Wiley. http://doi.org/10.1002/9781119095910.ch4
    • Fiedler, K. (2017). Illusory correlation. In R. Pohl (Hrsg.), Cognitive illusions (S. 115–133). London ; New York: Routledge Taylor & Francis Group.
    • Fiedler, K. (2017). What constitutes strong psychological science?$fthe (neglected) role of diagnosticity and a priori theorizing. Perspectives on Psychological Science, 12(1), 46–61. http://doi.org/10.1177/1745691616654458
    • Fiedler, P. (2017). Bedeutung der Komorbiditätsforschung für die Behandlungsplanung bei Persönlichkeitsstörungen. Persönlichkeitsstörungen, Theorie und Therapie, 21(1), 3–13.
    • Fischer, A., Greiff, S., & Funke, J. (2017). The history of complex problem solving. In B. Csapó & J. Funke (Hrsg.), The nature of problem solving (S. 107–121). Paris: OECD Publishing. http://doi.org/10.1787/9789264273955-9-en
    • Fischer, H., & Holt, D. (2017). When high working memory capacity is and is not beneficial for predicting nonlinear processes. Memory & Cognition, 45(3), 404–412. http://doi.org/10.3758/s13421-016-0665-0
    • Fleig, H. S., & Rummel, J. (2017). Statistical numeracy as a moderator of (pseudo)contingency effects on decision behavior. Acta Psychologica, 174, 68–79. http://doi.org/10.1016/j.actpsy.2017.01.002
    • Funke, J. (2017). Citizen science and psychology: an evaluation of chances and risks. Heidelberger Jahrbücher online, 2, 5–18. http://doi.org/10.17885/heiup.hdjbo.2017.0.23690
    • Funke, J., & Greiff, S. (2017). Dynamic problem solving: multiple-item testing based on minimally complex systems. In D. Leutner, J. Fleischer, J. Grünkorn, & E. Klieme (Hrsg.), Competence assessment in education (S. 427–443). Cham: Springer. http://doi.org/10.1007/978-3-319-50030-0_25
    • Funke, J. (2017). How much knowledge is necessary for action? In P. Meusburger, B. Werlen, & L. Suarsana (Hrsg.), Knowledge and action (S. 99–111). Cham: Springer Open. http://doi.org/10.1007/978-3-319-44588-5_6
    • Funke, J. (2017). „Just plain folks“: anthropology meets psychology. In A. T. Poser & A. Poser (Hrsg.), Facets of fieldwork (S. 273–279). Heidelberg: Universitätsverlag Winter.
    • Funke, J., Fischer, A., & Holt, D. (2017). When less is less: solving multiple simple problems is not complex problem solving : a comment on Greiff et al. (2015). Journal of Intelligence, 5(2017. http://doi.org/10.3390/jintelligence5010005
    • Gabrian, M., Dutt, A., & Wahl, H.-W. (2017). Subjective time perceptions and aging well: a review of concepts and empirical research - a mini-review. Gerontology, 63(4), 350–358. http://doi.org/10.1159/000470906
    • Gallinat, C., Stefini, A., & Backenstraß, M. (2017). The assessment of skin picking in adolescence: psychometric properties of the Skin Picking Scale-Revised. Nordic Journal of Psychiatry, 71(2), 145–150. http://doi.org/10.1080/08039488.2016.1259427
    • Gawrilow, C., & Rauch, W. (2017). Selbstregulationsfähigkeiten und exekutive Funktionen im Entwicklungsverlauf bei Vorschul- und Schulkindern. In U. Hartmann, M. Hasselhorn, & A. Gold, Entwicklungsverläufe verstehen - Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern (S. 158–174). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
    • Goepfrich, A. A., Friemel, C. M., Pauen, S., & Schneider, M. (2017). Ontogeny of sensorimotor gating and short-term memory processing throughout the adolescent period in rats. Developmental Cognitive Neuroscience, 25(June), 167–175. http://doi.org/10.1016/j.dcn.2016.11.004
    • Graves, T. A., & Mander, J. (2017). A meta-analysis of the relation between therapeutic alliance and treatment outcome in eating disorders. The International Journal of Eating Disorders, 50(4), 323–340. http://doi.org/10.1002/eat.22672
    • Greiff, S., & Funke, J. (2017). Interactive problem solving: exploring the potential of minimal complex systems. In B. Csapó & J. Funke (Hrsg.), The nature of problem solving (S. 93–105). Paris: OECD Publishing. http://doi.org/10.1787/9789264273955-8-en
    • Holl, J., Wolff, S., & Barnow, S. (2017). Trauma, Resilienz und Emotionsregulation. Psychotherapie, Psychosomatik, medizinische Psychologie, 67(02), 83–90. http://doi.org/10.1055/s-0042-120271
    • Izadpanah, S., Schumacher, M., & Barnow, S. (2017). Anger rumination mediates the relationship between reinforcement sensitivity and psychopathology: results of a 5-year longitudinal study. Personality and Individual Differences, 110, 49–54. http://doi.org/10.1016/j.paid.2017.01.023
    • Izadpanah, S., Schumacher, M., & Barnow, S. (2017). Corrigendum to “Anger rumination mediates the relationship between reinforcement sensitivity and psychopathology: results of a 5-year longitudinal study” : Personality and Individual Differences 110 (2017) 49-54. Personality and Individual Differences, 113, 251. http://doi.org/10.1016/j.paid.2017.03.068
    • Izadpanah, S., Barnow, S., Neubauer, A. B., & Holl, J. (2017). Development and validation of the Heidelberg Form for emotion regulation strategies (HFERST): factor structure, reliability, and validity. Assessment, ?, 1–27. http://doi.org/10.1177/1073191117720283
    • Jansen, C.-P., Diegelmann, M., Schnabel, E.-L., Wahl, H.-W., & Hauer, K. (2017). Life-space and movement behavior in nursing home residents: results of a new sensor-based assessment and associated factors. BMC Geriatrics, 17(2017) Artikel-Nummer 36(9 Seiten). http://doi.org/10.1186/s12877-017-0430-7
    • Kutzner, F., & Fiedler, K. (2017). Stereotypes as pseudocontingencies. European Review of Social Psychology, 28(1), 1–49. http://doi.org/10.1080/10463283.2016.1260238
    • Lambert, K., & Spinath, B. (2017). Conservation abilities, visuospatial skills, and numerosity processing speed: association with math achievement and math difficulties in elementary school children. Journal of Learning Disabilities, ?, 1–13. http://doi.org/10.1177/0022219417690354
    • Mander, J., Schaller, G., Bents, H., & Dinger, U. (2017). Increasing the treatment motivation of patients with somatic symptom disorder: applying the URICA-S scale. Heidelberg: Universitätsbibliothek Heidelberg. http://doi.org/10.1186/s12888-017-1400-5
    • Mander, J., Kröger, P., Blanck, P., Call, M., & Bents, H. (2017). Theorie-Praxis-Netzwerke in verhaltenstherapeutischer Ausbildung: Schulung, Selbsterfahrung und Einsatz in der Therapie am Beispiel von Achtsamkeit. Verhaltenstherapie, 27(2), 97–106. http://doi.org/10.1159/000455163
    • Mander, J., Neubauer, A. B., & Bents, H. (2017). The therapeutic alliance in different mental disorders: a comparison of patients with depression, somatoform, and eating disorders. Psychology and Psychotherapy, 90(4), 649–667. http://doi.org/10.1111/papt.12131
    • Mander, J., Vogel, E., Blanck, P., & Bents, H. (2017). Validation of the URICA-S in group therapy: associations of stages of change with therapeutic factors and treatment outcome. The International Journal of Group Psychotherapy, (0), 1–21. http://doi.org/10.1080/00207284.2017.1335583
    • Miano, A. (2017). Childhood maltreatment and context dependent empathic accuracy in adult romantic relationships. Psychological Trauma, ?(?), 1–10. http://doi.org/10.1037/tra0000296
    • Miano, A. (2017). Emotional dysregulation in borderline personality disorder and its influence on communication behavior and feelings in romantic relationships. Behaviour Research and Therapy, 95, 148–157. http://doi.org/10.1016/j.brat.2017.06.002
    • Miano, A. (2017). Romantic relationship dysfunction in borderline personality disorder: a naturalistic approach to trustworthiness perception. Personality Disorders, 8(3), 281–286. http://doi.org/10.1037/per0000196
    • Miano, A., Dziobek, I., & Röpke, S. (2017). Understanding interpersonal dysfunction in Borderline Personality Disorder: a naturalistic dyadic study reveals absence of relationship-protective empathic inaccuracy. Clinical Psychological Science, 5(2), 355–366. http://doi.org/10.1177/2167702616683505
    • Michalak, J., Mander, J., & Heidenreich, T. (2017). Achtsamkeitsbasierte kognitive Therapie: ein Überblick. Ärztliche Psychotherapie, 12(3), 152–157.
    • Mollenkopf, H., Hieber, A., & Wahl, H.-W. (2017). Continuity and change in older adults’ out-of-home mobility over ten years: a qualitative-quantitative approach. In P. Meusburger, B. Werlen, & L. Suarsana (Hrsg.), Knowledge and action (S. 267–289). Cham: Springer Open. http://doi.org/10.1007/978-3-319-44588-5_15
    • Mühlhan, M., & Barnow, S. (2017). Stress-related salivary alpha-amylase (sAA) activity in alcohol dependent patients with and without a history of childhood maltreatment. Psychopharmacology, 234(12), 1901–1909. http://doi.org/10.1007/s00213-017-4595-8
    • Csapó, B., & Funke, J. (Hrsg.). (2017). The nature of problem solving: using research to inspire 21st century learning. Paris: OECD Publishing. http://doi.org/10.1787/9789264273955-en
    • Pauen, S., & Schneider, M. (2017). Der kleine Unterschied: was macht uns zu Mann oder Frau? Ruperto Carola, 10, 16–23. http://doi.org/10.17885/heiup.ruca.2017.10.23672
    • Pauen, S. (2017). Milestones of Normal Development in Early Years (MONDEY). In S. Wiedebusch (Hrsg.), Praxishandbuch Kindergarten (S. 172–193). Göttingen: Hogrefe.
    • Schäfer, I., & Barnow, S. (2017). Understanding the role of childhood abuse and neglect as a cause and consequence of substance abuse: the German CANSAS network. European Journal of Psychotraumatology, 8(2017) Artikel-Nr. 1304114(6 Seiten). http://doi.org/10.1080/20008198.2017.1304114
    • Schaller, P., & Spinath, B. (2017). Selbstberichtskalen zur Erfassung motivationsbezogener Kompetenzen (MOBEKO) im Studium: Entwicklung und Validierung. Diagnostica, 63(3), 229–241. http://doi.org/10.1026/0012-1924/a000176
    • Schleihauf, H., Grätz, S., Pauen, S., & Höhl, S. (2017). Contrasting social and cognitive accounts on overimitation: the role of causal transparency and prior experiences. Child Development, 1–17. http://doi.org/10.1111/cdev.12780
    • Schmidt, L., Claßen, K., & Wahl, H.-W. (2017). Setting technology into context for mild to severe cognitive impairments in old age: psychological perspectives. In S. Kwon (Hrsg.), Gerotechnology 2.0 (S. 369–388). New York: Springer Publishing Company.
    • Schramm, E., Bailer, J., Backenstraß, M., & Schnell, K. (2017). Effect of disorder-specific vs nonspecific psychotherapy for chronic depression: a randomized clinical trial. JAMA Psychiatry, 74(3), 233–242. http://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2016.3880
    • Schubert, A.-L., Hagemann, D., & Voß, A. (2017). Evaluating the model fit of diffusion models with the root mean square error of approximation. Journal of Mathematical Psychology, 77, 29–45. http://doi.org/10.1016/j.jmp.2016.08.004
    • Schubert, A.-L., Hagemann, D., & Frischkorn, G. T. (2017). Is general intelligence little more than the speed of higher-order processing? Journal of Experimental Psychology, 146(10), 1498–1512. http://doi.org/10.1037/xge0000325
    • Schwieren, C., & Sieverding, M. (2017). Frauen und Karriere: fehlender Wille zur Macht? Ruperto Carola, 10, 76–85.
    • Seiferling, N., & Michel, A. (2017). Building resources for retirement transition: effects of a resource-oriented group intervention on retirement cognitions and emotions. Work, Aging and Retirement, 00(00), 1–18. http://doi.org/10.1093/workar/wax011
    • Seifried, E., Lenhard, W., & Spinath, B. (2017). Filtering essays by means of a software tool: identifying poor essays. Journal of Educational Computing Research, 55(1), 26–45. http://doi.org/10.1177/0735633116652407
    • Sonntag, K., & Seiferling, N. (2017). Potenziale älterer Erwerbstätiger: Erkenntnisse, Konzepte und Handlungsempfehlungen (1. Aufl.). Göttingen: Hogrefe.
    • Sonntag, K., & Sattler, C. (2017). Qualitätskultur ist weit mehr als Qualitätssicherung: das Qualitätskulturinventar (QKI). In S. Boomers, QM-Systeme in Entwicklung (S. 120–130). Berlin: epubli.
    • Spinath, B., Rummel, J., Sieverding, M., & Gollwitzer, M. (2017). Kommentare zu Rentzsch, K., Harzer, C. & Wolter, J. (2017): Stellungnahme zur Lage des wissenschaftlichen Nachwuchses in der Psychologie. Psychologische Rundschau, 68(4), 263–292. http://doi.org/10.1026/0033-3042/a000378
    • Spinath, B., & Vollmeyer, R. (2017). Themenheft: Motivation: eine deutsche Perspektive. Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 31(3-4), 173–174. http://doi.org/10.1024/1010-0652/a000205
    • Stefini, A., Bents, H., Specht, N., & Kronmüller, K.-T. (2017). Cognitive-behavioral and psychodynamic therapy in female adolescents with bulimia nervosa: a randomized controlled trial. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 56(4), 329–335. http://doi.org/10.1016/j.jaac.2017.01.019
    • Viehrig, K., Siegmund, A., & Funke, J. (2017). The Heidelberg inventory of geographic system competency model. In D. Leutner, J. Fleischer, J. Grünkorn, & E. Klieme (Hrsg.), Competence assessment in education (S. 31–53). Cham: Springer. http://doi.org/10.1007/978-3-319-50030-0_4
    • Wahl, H.-W. (2017). Die neue Psychologie des Alterns: überraschende Erkenntnisse über unsere längste Lebensphase. München: Kösel.
    • Weidinger, A. F., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2017). Changes in the relation between competence beliefs and achievement in math across elementary school years. Child Development, 00(0), 1–19. http://doi.org/10.1111/cdev.12806
    • Weidinger, A. F., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2017). Math grades and intrinsic motivation in elementary school: a longitudinal investigation of their association. British Journal of Educational Psychology, 87(2), 187–204. http://doi.org/10.1111/bjep.12143
    • Wendt, A. N. (2017). The empirical potential of live streaming beyond cognitive psychology. Journal of Dynamic Decision Making, 3(2017) Article 1(9 Seiten). http://doi.org/10.11588/jddm.2017.1.33724
    • Wettstein, M., Tauber, B., Wahl, H.-W., & Frankenberg, C. (2017). 12-year associations of health with personality in the second half of life: being versus feeling healthy. GeroPsych, 30(1), 5–17. http://doi.org/10.1024/1662-9647/a000162
    • Wink, M., & Funke, J. (2017). Vorwort. Heidelberger Jahrbücher online, 2, 1–4. http://doi.org/10.17885/heiup.hdjbo.2017.0.23689
    • Wink, M., & Funke, J. (Hrsg.). (2017). Wissenschaft für alle: citizen science (Bd. Band 2). Heidelberg: Heidelberg University Publishing. http://doi.org/10.17885/heiup.hdjbo.2017.0
    • Wissner, J. (2017). Flexibility in toddler’s object substitution pretense: the role of object knowledge and executive functions. Heidelberg.
    • Wahl, H.-W. (2017). Alte Menschen mit kognitiven Einschränkungen im Akutkrankenhaus: psychologische Aspekte. Heidelberg: Universitätsbibliothek Heidelberg. http://doi.org/10.11588/heidok.00023045
  • 2016
    • Amelung, D., Fischer, H., Kruse-Graumann, L., & Sauerborn, R. (2016). Defogging climate change communication: how cognitive research can promote effective climate communication. Frontiers in Psychology, 7(2016) Artikel-Nummer 1340(4 Seiten). http://doi.org/doi: 10.3389/fpsyg.2016.01340
    • Asendorpf, J., & Fiedler, K. (2016). Recommendations for increasing replicability in psychology. In A. E. Kazdin (Hrsg.), Methodological issues & strategies in clinical research (S. 607–622). Washington, DC: American Psychological Association.
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    • Barenberg, J., Seifried, E., & Spinath, B. (2016). Die Bearbeitung schriftlicher Problemaufgaben erhöht den Lernerfolg in einer Psychologie‐Vorlesung. In Michael Krämer, S. Preiser, & K. Brusdeylins-Hammer (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation (S. 323–330). Aachen: Shaker.
    • Barnow, S., Reinelt, E., & Sauer, C. (2016). Emotionsregulation: Manual und Materialien für Trainer und Therapeuten. Berlin, Heidelberg: Springer. http://doi.org/10.1007/978-3-662-47774-8
    • Barnow, S. (2016). Psychologie der Fotografie: Kopf oder Bauch?: über die Kunst, Menschen zu fotografieren (1. Aufl.). Heidelberg: dpunkt-verlag.
    • Barnow, S., Miano, A., & Schulze, K. (2016). Vom Exorzismus zur Psychotherapie. Gehirn & Geist, (5), 40–45.
    • Bechtel, S., Strodthoff, C. A., & Pauen, S. (2016). Co- and self-regulation in the caregiver-child dyad: parental expectations, children’s compliance, and parental practices during early years. Journal of Self-Regulation and Regulation, 2, 33–56. http://doi.org/10.11588/josar.2016.2.34352
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