Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Magnus O. Ulfarsson [VerfasserIn]   i
 Brandeis, Daniel [VerfasserIn]   i
 Meyer-Lindenberg, Andreas [VerfasserIn]   i
Titel:15q11.2 CNV affects cognitive, structural and functional correlates of dyslexia and dyscalculia
Verf.angabe:M.O. Ulfarsson, G.B. Walters, O. Gustafsson, S. Steinberg, A. Silva, O.M. Doyle, M. Brammer, D.F. Gudbjartsson, S. Arnarsdottir, G.A. Jonsdottir, R.S. Gisladottir, G. Bjornsdottir, H. Helgason, L.M. Ellingsen, J.G. Halldorsson, E. Saemundsen, B. Stefansdottir, L. Jonsson, V.K. Eiriksdottir, G.R. Eiriksdottir, G.H. Johannesdottir, U. Unnsteinsdottir, B. Jonsdottir, B.B. Magnusdottir, P. Sulem, U. Thorsteinsdottir, E. Sigurdsson, D. Brandeis, A. Meyer-Lindenberg, H. Stefansson and K. Stefansson
E-Jahr:2017
Jahr:25 April 2017
Umfang:8 S.
Fussnoten:Gesehen am 27.04.2018
Titel Quelle:Enthalten in: Translational Psychiatry
Ort Quelle:London : Nature Publishing Group, 2011
Jahr Quelle:2017
Band/Heft Quelle:7(2017,4) Artikel-Nummer e1109, 8 Seiten
ISSN Quelle:2158-3188
Abstract:Several copy number variants have been associated with neuropsychiatric disorders and these variants have been shown to also influence cognitive abilities in carriers unaffected by psychiatric disorders. Previously, we associated the 15q11.2(BP1-BP2) deletion with specific learning disabilities and a larger corpus callosum. Here we investigate, in a much larger sample, the effect of the 15q11.2(BP1-BP2) deletion on cognitive, structural and functional correlates of dyslexia and dyscalculia. We report that the deletion confers greatest risk of the combined phenotype of dyslexia and dyscalculia. We also show that the deletion associates with a smaller left fusiform gyrus. Moreover, tailored functional magnetic resonance imaging experiments using phonological lexical decision and multiplication verification tasks demonstrate altered activation in the left fusiform and the left angular gyri in carriers. Thus, by using convergent evidence from neuropsychological testing, and structural and functional neuroimaging, we show that the 15q11.2(BP1-BP2) deletion affects cognitive, structural and functional correlates of both dyslexia and dyscalculia.
DOI:doi:10.1038/tp.2017.77
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

kostenfrei: Volltext: http://dx.doi.org/10.1038/tp.2017.77
 kostenfrei: Volltext: https://www-nature-com.ezproxy.medma.uni-heidelberg.de/articles/tp201777
 DOI: https://doi.org/10.1038/tp.2017.77
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
K10plus-PPN:1572440961
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/68247446   QR-Code
zum Seitenanfang