Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Müller, Philip C. [VerfasserIn]   i
 Steinemann, Daniel [VerfasserIn]   i
 Nickel, Felix [VerfasserIn]   i
 Chinczewski, Lukas [VerfasserIn]   i
 Müller, Beat P. [VerfasserIn]   i
 Linke, Georg R. [VerfasserIn]   i
 Z’graggen, Kaspar [VerfasserIn]   i
Titel:Transduodenal-transpapillary endopancreatic surgery with a rigid resectoscope
Titelzusatz:experiments on ex vivo, in vivo animal models and human cadavers
Verf.angabe:Philip C. Müller, Daniel C. Steinemann, Felix Nickel, Lukas Chinczewski, Beat P. Müller-Stich, Georg R. Linke, Kaspar Z’graggen
E-Jahr:2017
Jahr:09 March 2017
Umfang:5 S.
Fussnoten:Gesehen am 09.08.2018
Titel Quelle:Enthalten in: Surgical endoscopy and other interventional techniques
Ort Quelle:New York, NY : Springer, 2002
Jahr Quelle:2017
Band/Heft Quelle:31(2017), 10, Seite 4131-4135
ISSN Quelle:1866-6817
Abstract:BackgroundSurgery for chronic pancreatitis is afflicted with high morbidity. A novel transduodenal-transpapillary endopancreatic resection (EPR) may provide a less invasive alternative approach.Materials and MethodsAfter laparoscopic duodenotomy the papilla was dilated and accessed with a rigid resectoscope. A resection of pancreatic head tissue was performed from inside the organ. First, the feasibility and resection volume were assessed in bovine pancreas. Bleeding and intraoperative complications were evaluated in an acute in vivo pig model. Finally, the total laparoscopic approach was tested in human cadavers.ResultsEPR was feasible in 6/6 bovine and 5/6 porcine pancreases; in one case the papilla could not be located. The resected surface accounted for 30 (23-39)% of the total pancreatic surface and the resection volume was 14.2 (9-25) cm3. In vivo blood loss was minimal [10 (5-20) ml]. The operating time for EPR was 84 (75-110) min in all cadavers.ConclusionThe EPR technique is feasible and provides a resection comparable with duodenum-preserving pancreatic head resection (DPPHR). Given the reduced surgical trauma, EPR may emerge as a minimally invasive alternative to DPPHR.
DOI:doi:10.1007/s00464-017-5465-5
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext ; Verlag: http://dx.doi.org/10.1007/s00464-017-5465-5
 Volltext: https://link.springer.com/article/10.1007/s00464-017-5465-5
 DOI: https://doi.org/10.1007/s00464-017-5465-5
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
K10plus-PPN:1578425352
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/68293959   QR-Code
zum Seitenanfang