Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Bergado Acosta, Jorge R. [VerfasserIn]   i
 Schneider, Miriam [VerfasserIn]   i
 Fendt, Markus [VerfasserIn]   i
Titel:Intra-accumbal blockade of endocannabinoid CB1 receptors impairs learning but not retention of conditioned relief
Verf.angabe:Jorge R. Bergado Acosta, Miriam Schneider, Markus Fendt
Umfang:5 S.
Fussnoten:Gesehen am 17.10.2018
Titel Quelle:Enthalten in: Neurobiology of learning and memory
Jahr Quelle:2017
Band/Heft Quelle:144(2017), S. 48-52
ISSN Quelle:1095-9564
Abstract:Humans and animals are able to associate an environmental cue with the feeling of relief from an aversive event, a phenomenon called relief learning. Relief from an aversive event is rewarding and a relief-associated cue later induces an attenuation of the startle magnitude or approach behavior. Previous studies demonstrated that the nucleus accumbens is essential for relief learning. Here, we asked whether accumbal cannabinoid type 1 (CB1) receptors are involved in relief learning. In rats, we injected the CB1 receptor antagonist/inverse agonist SR141716A (rimonabant) directly into the nucleus accumbens at different time points during a relief learning experiment. SR141716A injections immediately before the conditioning inhibited relief learning. However, SR141716A injected immediately before the retention test was not effective when conditioning was without treatment. These findings indicate that accumbal CB1 receptors play an important role in the plasticity processes underlying relief learning.
DOI:doi:10.1016/j.nlm.2017.06.001
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Verlag: http://dx.doi.org/10.1016/j.nlm.2017.06.001
 Verlag: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1074742717301016
 DOI: https://doi.org/10.1016/j.nlm.2017.06.001
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
K10plus-PPN:1581880316
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/68315286   QR-Code
zum Seitenanfang