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Verfasst von:Rassweiler, Jens [VerfasserIn]   i
 Weiss, Hagen [VerfasserIn]   i
 Heinze, Alexander [VerfasserIn]   i
Titel:Blasenhalssklerose nach Prostataeingriffen
Titelzusatz:wann welche Therapie?
Paralleltitel:Bladder neck sclerosis following prostate surgery
Paralleltitelzusatz:which therapy when?
Verf.angabe:J.J. Rassweiler, H. Weiss, A. Heinze, M. Elmussareh, M. Fiedler, A.S. Goezen
E-Jahr:2017
Jahr:23. Juni 2017
Umfang:10 S.
Fussnoten:Englischer Paralleltitel von Frontdoor übernommen ; Gesehen am 05.11.2018
Titel Quelle:Enthalten in: Der Urologe
Ort Quelle:[Berlin : Springer Medizin, 2005
Jahr Quelle:2017
Band/Heft Quelle:56(2017), 9, Seite 1129-1138
Abstract:Secondary bladder neck sclerosis represents one of the more frequent complications following endoscopic, open, and other forms of minimally invasive prostate surgery. Therapeutic decisions depend on the type of previous intervention (e.g., radical prostatectomy, TURP, HoLEP, radiotherapy, HIFU) and on associated complications (e.g., incontinence, fistula). Primary treatment in most cases represents an endoscopic bilateral incision. No specific advantages of any type of the applied energy (i.e., mono-/bipolar HF current, cold incision, holmium/thulium YAG laser) could be documented. Adjuvant measures such as injection of corticosteroids or mitomycin C have not been helpful in clinical routine. In case of first recurrence, a transurethral monopolar or bipolar resection can usually be performed. Recently, the ablation of the scared tissue using bipolar vaporization has been recommended providing slightly better long-term results. Thereafter, surgical reconstruction is strongly recommended using an open, laparoscopic, or robot-assisted approach. Depending on the extent of the bladder neck sclerosis and the underlying prostate surgery, a Y-V/T-plasty, urethral reanastomosis, or even a radical prostatectomy with new urethravesical anastomosis should be performed. Stent implantation should be reserved for patients who are not suitable for surgery. The final palliative measure is a cystectomy with urinary diversion or a (continent) cystostomy.
DOI:doi:10.1007/s00120-017-0431-3
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext: http://dx.doi.org/10.1007/s00120-017-0431-3
 Volltext: https://doi.org/10.1007/s00120-017-0431-3
 DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-017-0431-3
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:ger
Sach-SW:Bladder neck plasty
 Blasenhalsplastik
 Laser incision
 Laserinzision
 Prostataresektion
 Prostate resection
 Prostatectomy
 Prostatektomie
 radical
 radikale
 transurethral
 transurethrale
K10plus-PPN:1582574669
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

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