Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Popov, Vencislav [VerfasserIn]   i
 Rummel, Jan [VerfasserIn]   i
Titel:Forgetting is a feature, not a bug
Titelzusatz:intentionally forgetting some things helps us remember others by freeing up working memory resources
Verf.angabe:Vencislav Popov, Ivan Marevic, Jan Rummel, and Lynne M. Reder
E-Jahr:2019
Jahr:July 30, 2019
Umfang:15 S.
Fussnoten:Gesehen am 02.10.2020
Titel Quelle:Enthalten in: Psychological science
Ort Quelle:London : Sage, 1990
Jahr Quelle:2019
Band/Heft Quelle:30(2019), 9, Seite 1303-1317
ISSN Quelle:1467-9280
Abstract:In the present study, we used an item-method directed-forgetting paradigm to test whether instructions to forget or remember one item affect memory for subsequently studied items. In two experiments (Ns = 138 and 33, respectively), recall was higher when a word pair was preceded during study by a to-be-forgotten word pair. This effect was cumulative: Performance increased when more preceding study items were to be forgotten. The effect decreased when memory was conditioned on instructions for items appearing farther back in the study list. Experiment 2 used a dual-task paradigm that suppressed, during encoding, verbal rehearsal or attentional refreshing. Neither task removed the effect, ruling out that rehearsal or attentional borrowing is responsible for the advantage conferred from previous to-be-forgotten items. We propose that memory formation depletes a limited resource that recovers over time and that to-be-forgotten items consume fewer resources, leaving more resources available for storing subsequent items. A computational model implementing the theory provided excellent fits to the data.
DOI:doi:10.1177/0956797619859531
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext: https://doi.org/10.1177/0956797619859531
 DOI: https://doi.org/10.1177/0956797619859531
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
K10plus-PPN:1734544562
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/68642453   QR-Code
zum Seitenanfang