Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Tebartz van Elst, Ludger [VerfasserIn]   i
 Fangmeier, Thomas [VerfasserIn]   i
 Schaller, Ulrich Max [VerfasserIn]   i
 Hennig, Oliver [VerfasserIn]   i
 Kieser, Meinhard [VerfasserIn]   i
 Koelkebeck, Katja [VerfasserIn]   i
 Kuepper, Charlotte [VerfasserIn]   i
 Roessner, Veit [VerfasserIn]   i
 Wildgruber, Dirk [VerfasserIn]   i
 Dziobek, Isabel [VerfasserIn]   i
Titel:FASTER and SCOTT&EVA trainings for adults with high-functioning autism spectrum disorder (ASD)
Titelzusatz:study protocol for a randomized controlled trial
Verf.angabe:Ludger Tebartz van Elst, Thomas Fangmeier, Ulrich Max Schaller, Oliver Hennig, Meinhard Kieser, Katja Koelkebeck, Charlotte Kuepper, Veit Roessner, Dirk Wildgruber and Isabel Dziobek
E-Jahr:2021
Jahr:08 April 2021
Umfang:19 S.
Teil:volume:22
 year:2021
 elocationid:261
 pages:1-19
 extent:19
Fussnoten:Gesehen am 15.06.2021
Titel Quelle:Enthalten in: Trials
Ort Quelle:London : BioMed Central, 2000
Jahr Quelle:2021
Band/Heft Quelle:22(2021), Artikel-ID 261, Seite 1-19
ISSN Quelle:1468-6694
 1745-6215
Abstract:Autism spectrum disorder (ASD) is a chronic neurodevelopmental condition with a prevalence rate above 1%, characterized by deficits in social communication and interaction; restrictive, repetitive patterns of behavior, interests, or activities; and a preference for sameness and routines. The majority of adult ASD patients suffer from comorbid conditions such as depression and anxiety. Therapy options for adult ASD patients are lacking, with presently no available evidence-based interventions in Germany. Recently, two interventions to improve social responsiveness have been published. FASTER (“Freiburger Asperger-Spezifische Therapie für ERwachsene” = Freiburg Asperger-specific therapy for adults) is a manualized group psychotherapy program including three modules on psychoeducation, stress regulation management, and non-verbal and verbal social communication training with videotaped tasks. SCOTT&EVA (“Social Cognition Training Tool”, and its enhancement “Emotionen Verstehen und Ausdruecken” = understanding and expressing emotions) is a computer-based training program to enhance social cognition including video and audio material of emotional expressions and complex real-life social situations. Initial studies for both programs have shown good feasibility and efficacy.
DOI:doi:10.1186/s13063-021-05205-9
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext: https://doi.org/10.1186/s13063-021-05205-9
 DOI: https://doi.org/10.1186/s13063-021-05205-9
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:Adults
 Autism spectrum disorder
 High-functioning autism
 Internet-based training
 Psychotherapy
 Randomized controlled trial
 Social cognition training
 Social skills intervention
K10plus-PPN:1758044055
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/68738835   QR-Code
zum Seitenanfang