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Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

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 Online-Ressource
Verfasst von:Dinger, Ulrike [VerfasserIn]   i
 Morschek, Lorena [VerfasserIn]   i
 Stangl, Laura [VerfasserIn]   i
 Israel, Dominik [VerfasserIn]   i
 Schopper, Alexander [VerfasserIn]   i
 Thanbichler, Eric [VerfasserIn]   i
 Zumbaum-Fischer, Franziska [VerfasserIn]   i
 Wenz, Theresa [VerfasserIn]   i
 Merle, Uta [VerfasserIn]   i
 Tarbet, Karin [VerfasserIn]   i
 Nikendei, Christoph [VerfasserIn]   i
Titel:Psychosomatisch-psychotherapeutische Unterstützung von Covid-19-Patient:innen in häuslicher Quarantäne
Titelzusatz:eine Inhaltsanalyse supportiver Telefongespräche
Verf.angabe:Ulrike Dinger, Lorena Morschek, Laura Stangl, Dominik Israel, Alexander Schopper, Eric Thanbichler, Franziska Zumbaum-Fischer, Theresa Hippchen, Uta Merle, Karin Tarbet, Christoph Nikendei
E-Jahr:2022
Jahr:Oktober 2022
Umfang:14 S.
Fussnoten:Published: October 12, 2022 ; Englische Zusammenfassung: Psychosomatic-psychotherapeutic support for Covid-19 patients in domestic quarantine: a content analysis of supportive telephone calls ; Gesehen am 24.10.2022
Weitere Titel:Übersetzung des Titels: Pychotherapeutic support for Covid-19 patients in domestic quarantine: a content analysis of supportive telephone calls
Schrift/Sprache:Text deutsch, Zusammenfassung in deutscher und englischer Sprache
Titel Quelle:Enthalten in: Zeitschrift für psychosomatische Medizin und Psychotherapie
Ort Quelle:Göttingen : Vandenhoeck & Ruprecht, 1999
Jahr Quelle:2022
Band/Heft Quelle:68(2022), 3, Seite 283-296
ISSN Quelle:2196-8349
Abstract:Objectives: During their domestic quarantine, Covid-19 patients face major physical, psychological and social challenges. The description of support needs and specific topics brought to supportive conversations will be used to add to the body of knowledge about stressors and resources. Methods: A total of 109 telephone conversations with 69 quarantined Corona patients were documented by psychotherapists and physicians at Heidelberg University Hospital from November 2020 to April 2021. Subsequently, clinical documentations were analyzed according to a qualitative content analysis. Results: Most physical complamints related to cardio-respiratory symptoms (29 %), previous illnesses (24 %), and exhaustion or fatigue (16 %). On the psychological level, patients reported mainly anxiety (31 %) and depressive symptoms (16 %). On a social level, patients described stress related to family (56 %), work (20 %), and time in quarantine (16 %). Social support, individual coping strategies, a positive prognosis on the course of the corona disease, psychotherapy, and satisfactory medical care were mentioned as relieving factors. Therapeutic interventions aimed at stabilization and consisted of psychoeducation, relaxation techniques, and general counseling. Conclusions: The study shows that physical complaints, psychological symptoms, and social factors are brought into telephone support conversations. The support offer met a high demand and was well accepted.
DOI:doi:10.13109/zptm.2022.68.3.283
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

DOI: https://doi.org/10.13109/zptm.2022.68.3.283
Schlagwörter:(s)COVID-19   i / (s)Quarantäne   i / (s)Psychotherapie   i
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:ger
Sach-SW:Anxiety
 Covid-19
 COVID-19
 Humans
 Psychological Distress
 Psychophysiologic Disorders
 Psychotherapy
 Quarantine
 Telephone
K10plus-PPN:1819836886
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

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