Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---

+ Andere Auflagen/Ausgaben
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Rosenblau, Gabriela [VerfasserIn]   i
 Frolichs, Koen [VerfasserIn]   i
 Korn, Christoph W. [VerfasserIn]   i
Titel:A neuro-computational social learning framework to facilitate transdiagnostic classification and treatment across psychiatric disorders
Verf.angabe:Gabriela Rosenblau, Koen Frolichs, Christoph W. Korn
E-Jahr:2023
Jahr:22 April 2023
Umfang:20 S.
Fussnoten:Online verfügbar 14. April 2023, Artikelversion 22. April 2023 ; Gesehen am 20.06.2023
Titel Quelle:Enthalten in: Neuroscience & biobehavioral reviews
Ort Quelle:Amsterdam [u.a.] : Elsevier Science, 1978
Jahr Quelle:2023
Band/Heft Quelle:149(2023) vom: Apr., Artikel-ID 105181, Seite 1-20
ISSN Quelle:1873-7528
Abstract:Social deficits are among the core and most striking psychiatric symptoms, present in most psychiatric disorders. Here, we introduce a novel social learning framework, which consists of neuro-computational models that combine reinforcement learning with various types of social knowledge structures. We outline how this social learning framework can help specify and quantify social psychopathology across disorders and provide an overview of the brain regions that may be involved in this type of social learning. We highlight how this framework can specify commonalities and differences in the social psychopathology of individuals with autism spectrum disorder (ASD), personality disorders (PD), and major depressive disorder (MDD) and improve treatments on an individual basis. We conjecture that individuals with psychiatric disorders rely on rigid social knowledge representations when learning about others, albeit the nature of their rigidity and the behavioral consequences can greatly differ. While non-clinical cohorts tend to efficiently adapt social knowledge representations to relevant environmental constraints, psychiatric cohorts may rigidly stick to their preconceived notions or overly coarse knowledge representations during learning.
DOI:doi:10.1016/j.neubiorev.2023.105181
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2023.105181
 Volltext: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149763423001501
 DOI: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2023.105181
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:Autism spectrum disorder
 Major depressive disorder
 Mental health
 Neuro-computational modelling
 Personality disorders
 Reinforcement learning
 Social learning
 Transdiagnostic
K10plus-PPN:1850600678
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69087582   QR-Code
zum Seitenanfang