Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Stockhausen, Lisa von [VerfasserIn]   i
 Kurovskaja, Julia [VerfasserIn]   i
Titel:On the semantic content of grammatical gender and its impact on the representation of human referents
Verf.angabe:Lisa Irmen and Julia Kurovskaja
E-Jahr:2010
Jahr:January 01, 2010
Umfang:9 S.
Fussnoten:Gesehen am 30.06.2023
Titel Quelle:Enthalten in: Experimental psychology
Ort Quelle:Göttingen : Hogrefe & Huber, 1999
Jahr Quelle:2010
Band/Heft Quelle:57(2010), 5 vom: Jan., Seite 367-375
ISSN Quelle:2190-5142
Abstract:Grammatical gender has been shown to provide natural gender information about human referents. However, due to formal and conceptual differences between masculine and feminine forms, it remains an open question whether these gender categories influence the processing of person information to the same degree. Experiment 1 compared the semantic content of masculine and feminine grammatical gender by combining masculine and feminine role names with either gender congruent or incongruent referents (e.g., Dieser Lehrer [masc.]/Diese Lehrerin [fem.] ist mein Mann/meine Frau; This teacher is my husband/my wife). Participants rated sentences in terms of correctness and customariness. In Experiment 2, in addition to ratings reading times were recorded to assess processing more directly. Both experiments were run in German. Sentences with grammatically feminine role names and gender incongruent referents were rated as less correct and less customary than those with masculine forms and incongruent referents. Combining a masculine role name with an incongruent referent slowed down reading to a greater extent than combining a feminine role name with an incongruent referent. Results thus specify the differential effects of masculine and feminine grammatical gender in denoting human referents.
DOI:doi:10.1027/1618-3169/a000044
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext: https://doi.org/10.1027/1618-3169/a000044
 Volltext: https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1027/1618-3169/a000044
 DOI: https://doi.org/10.1027/1618-3169/a000044
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:gender marking
 grammatical gender
 role name processing
K10plus-PPN:1851362304
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69091933   QR-Code
zum Seitenanfang