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Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

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 Online-Ressource
Verfasst von:Momsen, Katharina [VerfasserIn]   i
 Ohndorf, Markus [VerfasserIn]   i
Titel:Information avoidance, selective exposure, and fake (?) news
Titelzusatz:theory and experimental evidence on green consumption
Verf.angabe:Katharina Momsen, Markus Ohndorf
E-Jahr:2022
Jahr:January 2022
Umfang:21 S.
Fussnoten:Online veröffentlicht am 17. November 2021, Artikelversion: 19. November 2021 ; Gesehen am 07.08.2023
Titel Quelle:Enthalten in: Journal of economic psychology
Ort Quelle:Amsterdam [u.a.] : Elsevier, 1981
Jahr Quelle:2022
Band/Heft Quelle:88(2022) vom: Jan., Artikel-ID 102457, Seite 1-21
ISSN Quelle:0167-4870
Abstract:We investigate self-serving information avoidance by consumers when revelation is stochastic and the revealed information is potentially erroneous. Our formal considerations based on a cognitive dissonance model suggest that the size of the price difference between product options determines if information avoidance arises. This prediction is supported by our laboratory experiment, in which subjects purchase products associated with co-benefits implemented as contributions to climate change mitigation. In seven treatments, we alter the information structure as well as the perceived revelation costs. We find robust evidence of self-serving information avoidance in treatments with simple stochastic revelation and reduced reliability of information, representing potential ‘fake’ news. The propensity to avoid information increases with the introduction of merely nominal information costs. In contrast to previous studies, we conclude that self-serving information avoidance can arise in consumption, which could also explain the persistent demand for products associated with ‘green-washing’.
DOI:doi:10.1016/j.joep.2021.102457
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext: https://doi.org/10.1016/j.joep.2021.102457
 Volltext: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0167487021000878
 DOI: https://doi.org/10.1016/j.joep.2021.102457
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:Carbon offsets
 Cognitive dissonance
 Information avoidance
 Information economics
 Moral wiggle room
 Sustainable consumption
K10plus-PPN:1854459384
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

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