Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Caramaschi, Doretta [VerfasserIn]   i
 Neumann, Alexander [VerfasserIn]   i
 Cardenas, Andres [VerfasserIn]   i
 Tindula, Gwen [VerfasserIn]   i
 Alemany, Silvia [VerfasserIn]   i
 Zillich, Lea [VerfasserIn]   i
 Pesce, Giancarlo [VerfasserIn]   i
 Lahti, Jari M. T. [VerfasserIn]   i
 Havdahl, Alexandra [VerfasserIn]   i
 Mulder, Rosa [VerfasserIn]   i
 Felix, Janine F. [VerfasserIn]   i
 Tiemeier, Henning [VerfasserIn]   i
 Sirignano, Lea [VerfasserIn]   i
 Frank, Josef [VerfasserIn]   i
 Witt, Stephanie [VerfasserIn]   i
 Rietschel, Marcella [VerfasserIn]   i
 Deuschle, Michael [VerfasserIn]   i
 Huen, Karen [VerfasserIn]   i
 Eskenazi, Brenda [VerfasserIn]   i
 Send, Tabea [VerfasserIn]   i
 Ferrer, Muriel [VerfasserIn]   i
 Gilles, Maria [VerfasserIn]   i
 de Agostini, Maria [VerfasserIn]   i
 Baïz, Nour [VerfasserIn]   i
 Rifas-Shiman, Sheryl L. [VerfasserIn]   i
 Kvist, Tuomas [VerfasserIn]   i
 Czamara, Darina [VerfasserIn]   i
 Tuominen, Samuli T. [VerfasserIn]   i
 Relton, Caroline L. [VerfasserIn]   i
 Rai, Dheeraj [VerfasserIn]   i
 London, Stephanie J. [VerfasserIn]   i
 Räikkönen, Katri [VerfasserIn]   i
 Holland, Nina [VerfasserIn]   i
 Annesi-Maesano, Isabella [VerfasserIn]   i
 Streit, Fabian [VerfasserIn]   i
 Hivert, Marie-France [VerfasserIn]   i
 Oken, Emily [VerfasserIn]   i
 Sunyer, Jordi [VerfasserIn]   i
 Cecil, Charlotte A. M. [VerfasserIn]   i
 Sharp, Gemma [VerfasserIn]   i
Titel:Meta-analysis of epigenome-wide associations between DNA methylation at birth and childhood cognitive skills
Verf.angabe:Doretta Caramaschi, Alexander Neumann, Andres Cardenas, Gwen Tindula, Silvia Alemany, Lea Zillich, Giancarlo Pesce, Jari M.T. Lahti, Alexandra Havdahl, Rosa Mulder, Janine F. Felix, Henning Tiemeier, Lea Sirignano, Josef Frank, Stephanie H. Witt, Marcella Rietschel, Michael Deuschle, Karen Huen, Brenda Eskenazi, Tabea Sarah Send, Muriel Ferrer, Maria Gilles, Maria de Agostini, Nour Baïz, Sheryl L. Rifas-Shiman, Tuomas Kvist, Darina Czamara, Samuli T. Tuominen, Caroline L. Relton, Dheeraj Rai, Stephanie J. London, Katri Räikkönen, Nina Holland, Isabella Annesi-Maesano, Fabian Streit, Marie-France Hivert, Emily Oken, Jordi Sunyer, Charlotte A.M. Cecil and Gemma Sharp
E-Jahr:2022
Jahr:10 February 2022
Umfang:10 S.
Fussnoten:Gesehen am 12.03.2024
Titel Quelle:Enthalten in: Molecular psychiatry
Ort Quelle:[London] : Springer Nature, 1997
Jahr Quelle:2022
Band/Heft Quelle:27(2022), 4, Seite 2126-2135
ISSN Quelle:1476-5578
Abstract:Cognitive skills are a strong predictor of a wide range of later life outcomes. Genetic and epigenetic associations across the genome explain some of the variation in general cognitive abilities in the general population and it is plausible that epigenetic associations might arise from prenatal environmental exposures and/or genetic variation early in life. We investigated the association between cord blood DNA methylation at birth and cognitive skills assessed in children from eight pregnancy cohorts within the Pregnancy And Childhood Epigenetics (PACE) Consortium across overall (total N = 2196), verbal (total N = 2206) and non-verbal cognitive scores (total N = 3300). The associations at single CpG sites were weak for all of the cognitive domains investigated. One region near DUSP22 on chromosome 6 was associated with non-verbal cognition in a model adjusted for maternal IQ. We conclude that there is little evidence to support the idea that variation in cord blood DNA methylation at single CpG sites is associated with cognitive skills and further studies are needed to confirm the association at DUSP22.
DOI:doi:10.1038/s41380-022-01441-w
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

kostenfrei: Volltext: https://doi.org/10.1038/s41380-022-01441-w
 kostenfrei: Volltext: http://www.nature.com/articles/s41380-022-01441-w
 DOI: https://doi.org/10.1038/s41380-022-01441-w
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:Genetics
 Psychology
K10plus-PPN:1883174899
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69191031   QR-Code
zum Seitenanfang