Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Rummel, Jan [VerfasserIn]   i
 Iwan, Franziska [VerfasserIn]   i
 Steindorf, Lena [VerfasserIn]   i
 Danek, Amory H. [VerfasserIn]   i
Titel:The role of attention for insight problem solving
Titelzusatz:effects of mindless and mindful incubation periods
Verf.angabe:Jan Rummel, Franziska Iwan, Lena Steindorf & Amory H. Danek
Jahr:2021
Umfang:13 S.
Fussnoten:Online veröffentlicht: 4. November 2020 ; Gesehen am 15.05.2024
Titel Quelle:Enthalten in: Journal of cognitive psychology
Ort Quelle:Abingdon : Routledge, Taylor & Francis Group, 2011
Jahr Quelle:2021
Band/Heft Quelle:33(2021), 6/7, Seite 757-769
ISSN Quelle:2044-592X
Abstract:Incubation periods may be beneficial for insight problem solving either because they allow to mentally disengage from incorrect solution attempts or because they provide additional opportunities to rethink a problem. We investigated whether incubation periods either filled with an easy stimulus-response task, which does not require much attention, a more difficult stimulus-response task, or a mindfulness intervention, which should both require higher sustained-attention levels, differently affect problem solving. Results showed no difference in solution rates and frequencies of Aha! Experiences between the stimulus-response-task groups, which generally thought more, and the mindfulness group, which generally thought less about yet unsolved problems during the incubation period. Results did not change when individual differences in working-memory capacity and trait mind-wandering were controlled for. These findings suggest that short incubation periods may not be overly beneficial for insight problem solving, independent of whether they allow to periodically redirect attention to pending problems or not.
DOI:doi:10.1080/20445911.2020.1841779
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext: https://doi.org/10.1080/20445911.2020.1841779
 DOI: https://doi.org/10.1080/20445911.2020.1841779
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:Aha! experience
 attention
 creative incubation
 Insight problem solving
 mind wandering
 mindfulness
K10plus-PPN:1888696095
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69214142   QR-Code
zum Seitenanfang