Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Bellotti, Ruben [VerfasserIn]   i
 Paiella, Salvatore [VerfasserIn]   i
 Primavesi, Florian [VerfasserIn]   i
 Jäger, Carsten [VerfasserIn]   i
 Demir, Ihsan E. [VerfasserIn]   i
 Casciani, Fabio [VerfasserIn]   i
 Kornprat, Peter [VerfasserIn]   i
 Wagner, Doris [VerfasserIn]   i
 Rösch, Christiane S. [VerfasserIn]   i
 Butturini, Giovanni [VerfasserIn]   i
 Giardino, Alessandro [VerfasserIn]   i
 Goretzky, Peter E. [VerfasserIn]   i
 Mogl, Martina [VerfasserIn]   i
 Fahlbusch, Tim [VerfasserIn]   i
 Kaiser, Jörg [VerfasserIn]   i
 Strobel, Oliver [VerfasserIn]   i
 Nießen, Anna [VerfasserIn]   i
 Luu, Andreas M. [VerfasserIn]   i
 Salvia, Roberto [VerfasserIn]   i
 Maglione, Manuel [VerfasserIn]   i
Titel:Treatment characteristics and outcomes of pure acinar cell carcinoma of the pancreas
Titelzusatz:a multicentric European study on radically resected patients
Verf.angabe:Ruben Bellotti, Salvatore Paiella, Florian Primavesi, Carsten Jäger, Ihsan E. Demir, Fabio Casciani, Peter Kornprat, Doris Wagner, Christiane S. Rösch, Giovanni Butturini, Alessandro Giardino, Peter E. Goretzky, Martina Mogl, Tim Fahlbusch, Jörg Kaiser, Oliver Strobel, Anna Nießen, Andreas M. Luu, Roberto Salvia & Manuel Maglione
E-Jahr:2023
Jahr:November 2023
Umfang:9 S.
Illustrationen:Illustrationen
Fussnoten:Online verfügbar 27 July 2023, Version des Artikels 21 October 2023 ; Gesehen am 17.05.2024
Titel Quelle:Enthalten in: HPB
Ort Quelle:[London] : Elsevier, 1999
Jahr Quelle:2023
Band/Heft Quelle:25(2023), 11 vom: Nov., Seite 1411-1419
ISSN Quelle:1477-2574
Abstract:Background - Acinar cell carcinomas (ACC) belong to the exocrine pancreatic malignancies. Due to their rarity, there is no consensus regarding treatment strategies for resectable ACC. - Methods - This is a retrospective multicentric study of radically resected pure pancreatic ACC. Primary endpoints were overall survival (OS) and disease-free survival (DFS). Further endpoints were oncologic outcomes related to tumor stage and therapeutic protocols. - Results - 59 patients (44 men) with a median age of 64 years were included. The median tumor size was 45.0 mm. 61.0% were pT3 (n = 36), nodal positivity rate was 37.3% (n = 22), and synchronous distant metastases were present in 10.1% of the patients (n = 6). 5-Years OS was 60.9% and median DFS 30 months. 24 out of 31 recurred systemically (n = 18 only systemic, n = 6 local and systemic). Regarding TNM-staging, only the N2-stage negatively influenced OS and DFS (p = 0.004, p = 0.001). Adjuvant treatment protocols (performed in 62.7%) did neither improve OS (p = 0.542) nor DFS (p = 0.159). In 9 cases, radical resection was achieved following neoadjuvant therapy. - Discussion - Radical surgery is currently the mainstay for resectable ACC, even for limited metastatic disease. Novel (neo)adjuvant treatment strategies are needed, since current systemic therapies do not result in a clear survival benefit in the perioperative setting.
DOI:doi:10.1016/j.hpb.2023.07.897
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext: https://doi.org/10.1016/j.hpb.2023.07.897
 Volltext: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1365182X23018828
 DOI: https://doi.org/10.1016/j.hpb.2023.07.897
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
K10plus-PPN:1889496987
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69216588   QR-Code
zum Seitenanfang