Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---

+ Andere Auflagen/Ausgaben
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Grazia, Alice [VerfasserIn]   i
 Altomare, Daniele [VerfasserIn]   i
 Preis, Lukas [VerfasserIn]   i
 Monsch, Andreas U. [VerfasserIn]   i
 Cappa, Stefano F. [VerfasserIn]   i
 Gauthier, Serge [VerfasserIn]   i
 Frölich, Lutz [VerfasserIn]   i
 Winblad, Bengt [VerfasserIn]   i
 Welsh-Bohmer, Kathleen A. [VerfasserIn]   i
 Teipel, Stefan J. [VerfasserIn]   i
 Boccardi, Marina [VerfasserIn]   i
Titel:Feasibility of a standard cognitive assessment in European academic memory clinics
Verf.angabe:Alice Grazia, Daniele Altomare, Lukas Preis, Andreas U. Monsch, Stefano F. Cappa, Serge Gauthier, Lutz Frölich, Bengt Winblad, Kathleen A. Welsh-Bohmer, Stefan J. Teipel, Marina Boccardi, for the Consortium for the Harmonization of Neuropsychological Assessment
E-Jahr:2023
Jahr:June 2023
Umfang:11 S.
Fussnoten:Erstmals veröffentlicht: 01. Dezember 2022 ; Gesehen am 04.06.2024
Titel Quelle:Enthalten in: Alzheimer's and dementia
Ort Quelle:Hoboken, NJ : Wiley, 2005
Jahr Quelle:2023
Band/Heft Quelle:19(2023), 6 vom: Juni, Seite 2276-2286
ISSN Quelle:1552-5279
Abstract:Abstract Introduction Standardized cognitive assessment would enhance diagnostic reliability across memory clinics. An expert consensus adapted the Uniform Dataset (UDS)-3 for European centers, the clinician's UDS (cUDS). This study assessed its implementation acceptability and feasibility. Methods We developed a survey investigating barriers, facilitators, and willingness to implement the cUDS. With a mixed-methods design, we analyzed data from academic memory clinics. Results Seventy-eight percent of responding clinicians were experienced neuropsychologists/psychologists and 22% were medical specialists coming from 18 European countries. Sixty-five percent clinicians were willing to implement cUDS. General barriers related to implementation (43%) and clinical-methodological domains (21%). Favorable clinicians reported finances (15%) and digitalization (9%) as facilitating, but unavailability of local norms (23%) as hindering. Unfavorable clinicians reported logistical (23%) and time issues (18%). Discussion Despite challenges, data showed moderate clinicians' acceptability and requirements to improve feasibility. Nonetheless, these results come from academic clinicians. The next steps will require feasibility evaluation in non-academic contexts.
DOI:doi:10.1002/alz.12830
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

kostenfrei: Volltext: https://doi.org/10.1002/alz.12830
 kostenfrei: Volltext: http://alz.journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/alz.12830
 DOI: https://doi.org/10.1002/alz.12830
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Bibliogr. Hinweis:Errata: Grazia, Alice: Correction to “Feasibility of a standard cognitive assessment in European academic memory clinics”
Sach-SW:Alzheimer's disease
 implementation feasibility
 mild cognitive impairment
 mixed-methods
 standard cognitive assessment
K10plus-PPN:1890556971
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69219909   QR-Code
zum Seitenanfang