Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Brem, Silvia [VerfasserIn]   i
 Maurer, U. [VerfasserIn]   i
 Kronbichler, M. [VerfasserIn]   i
 Schurz, M. [VerfasserIn]   i
 Richlan, F. [VerfasserIn]   i
 Blau, V. [VerfasserIn]   i
 Reithler, J. [VerfasserIn]   i
 van der Mark, S. [VerfasserIn]   i
 Schulz, E. [VerfasserIn]   i
 Bucher, K. [VerfasserIn]   i
 Moll, K. [VerfasserIn]   i
 Landerl, K. [VerfasserIn]   i
 Martin, E. [VerfasserIn]   i
 Goebel, R. [VerfasserIn]   i
 Schulte-Körne, G. [VerfasserIn]   i
 Blomert, L. [VerfasserIn]   i
 Wimmer, H. [VerfasserIn]   i
 Brandeis, Daniel [VerfasserIn]   i
Titel:Visual word form processing deficits driven by severity of reading impairments in children with developmental dyslexia
Verf.angabe:S. Brem, U. Maurer, M. Kronbichler, M. Schurz, F. Richlan, V. Blau, J. Reithler, S. van der Mark, E. Schulz, K. Bucher, K. Moll, K. Landerl, E. Martin, R. Goebel, G. Schulte-Körne, L. Blomert, H. Wimmer & D. Brandeis
Jahr:2020
Umfang:14 S.
Illustrationen:Illustrationen
Fussnoten:Gesehen am 08.08.2024
Titel Quelle:Enthalten in: Scientific reports
Ort Quelle:[London] : Springer Nature, 2011
Jahr Quelle:2020
Band/Heft Quelle:10(2020), Artikel-ID 18728, Seite 1-14
ISSN Quelle:2045-2322
Abstract:The visual word form area (VWFA) in the left ventral occipito-temporal (vOT) cortex is key to fluent reading in children and adults. Diminished VWFA activation during print processing tasks is a common finding in subjects with severe reading problems. Here, we report fMRI data from a multicentre study with 140 children in primary school (7.9-12.2 years; 55 children with dyslexia, 73 typical readers, 12 intermediate readers). All performed a semantic task on visually presented words and a matched control task on symbol strings. With this large group of children, including the entire spectrum from severely impaired to highly fluent readers, we aimed to clarify the association of reading fluency and left vOT activation during visual word processing. The results of this study confirm reduced word-sensitive activation within the left vOT in children with dyslexia. Interestingly, the association of reading skills and left vOT activation was especially strong and spatially extended in children with dyslexia. Thus, deficits in basic visual word form processing increase with the severity of reading disability but seem only weakly associated with fluency within the typical reading range suggesting a linear dependence of reading scores with VFWA activation only in the poorest readers.
DOI:doi:10.1038/s41598-020-75111-8
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

kostenfrei: Volltext: https://doi.org/10.1038/s41598-020-75111-8
 kostenfrei: Volltext: https://www.nature.com/articles/s41598-020-75111-8
 DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-020-75111-8
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:Cognitive neuroscience
 Reading
K10plus-PPN:1898199825
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69241760   QR-Code
zum Seitenanfang