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Status: Bibliographieeintrag

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Verfasst von:Adolph, Jonas E. [VerfasserIn]   i
 Fleischhack, Gudrun [VerfasserIn]   i
 Tschirner, Sebastian [VerfasserIn]   i
 Rink, Lydia [VerfasserIn]   i
 Dittes, Christine [VerfasserIn]   i
 Mikasch, Ruth [VerfasserIn]   i
 Dammann, Philipp [VerfasserIn]   i
 Mynarek, Martin [VerfasserIn]   i
 Obrecht-Sturm, Denise [VerfasserIn]   i
 Rutkowski, Stefan [VerfasserIn]   i
 Bison, Brigitte [VerfasserIn]   i
 Warmuth-Metz, Monika [VerfasserIn]   i
 Pietsch, Torsten [VerfasserIn]   i
 Pfister, Stefan [VerfasserIn]   i
 Pajtler, Kristian Wilfried [VerfasserIn]   i
 Milde, Till [VerfasserIn]   i
 Kortmann, Rolf-Dieter [VerfasserIn]   i
 Dietzsch, Stefan [VerfasserIn]   i
 Timmermann, Beate [VerfasserIn]   i
 Tippelt, Stephan [VerfasserIn]   i
Titel:Radiotherapy for recurrent medulloblastoma in children and adolescents
Titelzusatz:survival after re-irradiation and first-time irradiation
Verf.angabe:Jonas E. Adolph, Gudrun Fleischhack, Sebastian Tschirner, Lydia Rink, Christine Dittes, Ruth Mikasch, Philipp Dammann, Martin Mynarek, Denise Obrecht-Sturm, Stefan Rutkowski, Brigitte Bison, Monika Warmuth-Metz, Torsten Pietsch, Stefan M. Pfister, Kristian W. Pajtler, Till Milde, Rolf-Dieter Kortmann, Stefan Dietzsch, Beate Timmermann and Stephan Tippelt on behalf of the German GPOH HIT-Network
E-Jahr:2024
Jahr:22 May 2024
Umfang:13 S.
Illustrationen:Illustrationen
Fussnoten:Gesehen am 02.12.2024
Titel Quelle:Enthalten in: Cancers
Ort Quelle:Basel : MDPI, 2009
Jahr Quelle:2024
Band/Heft Quelle:16(2024), 11, Artikel-ID 1955, Seite 1-13
ISSN Quelle:2072-6694
Abstract:Background: Radiotherapy (RT) involving craniospinal irradiation (CSI) is important in the initial treatment of medulloblastoma. At recurrence, the re-irradiation options are limited and associated with severe side-effects. Methods: For pre-irradiated patients, patients with re-irradiation (RT2) were matched by sex, histology, time to recurrence, disease status and treatment at recurrence to patients without RT2. Results: A total of 42 pre-irradiated patients with RT2 were matched to 42 pre-irradiated controls without RT2. RT2 improved the median PFS [21.0 (CI: 15.7-28.7) vs. 12.0 (CI: 8.1-21.0) months] and OS [31.5 (CI: 27.6-64.8) vs. 20.0 (CI: 14.0-36.7) months]. Concerning long-term survival after ten years, RT2 only lead to small improvements in OS [8% (CI: 1.4-45.3) vs. 0%]. RT2 improved survival most without (re)-resection [PFS: 17.5 (CI: 9.7-41.5) vs. 8.0 (CI: 6.6-12.2)/OS: 31.5 (CI: 27.6-NA) vs. 13.3 (CI: 8.1-20.1) months]. In the RT-naïve patients, CSI at recurrence improved their median PFS [25.0 (CI: 16.8-60.6) vs. 6.6 (CI: 1.5-NA) months] and OS [40.2 (CI: 18.7-NA) vs. 12.4 (CI: 4.4-NA) months]. Conclusions: RT2 could improve the median survival in a matched cohort but offered little benefit regarding long-term survival. In RT-naïve patients, CSI greatly improved their median and long-term survival.
DOI:doi:10.3390/cancers16111955
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

kostenfrei: Volltext: https://doi.org/10.3390/cancers16111955
 kostenfrei: Volltext: https://www.mdpi.com/2072-6694/16/11/1955
 DOI: https://doi.org/10.3390/cancers16111955
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:medulloblastoma
 radiotherapy
 re-irradiation
 recurrence
 resection
K10plus-PPN:1910093009
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

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