Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Uzun-Lang, Kristin [VerfasserIn]   i
 Held, Thomas [VerfasserIn]   i
 Freudlsperger, Christian [VerfasserIn]   i
 Plath, Karim [VerfasserIn]   i
 Hoffmann, Jürgen [VerfasserIn]   i
 Plinkert, Peter K. [VerfasserIn]   i
 Debus, Jürgen [VerfasserIn]   i
 Adeberg, Sebastian [VerfasserIn]   i
Titel:Oral cavity squamous cell carcinoma
Titelzusatz:impact of clear margin distance on locoregional control in patients undergoing postoperative radiotherapy
Verf.angabe:Kristin Lang, MD, Thomas Held, MD, Christian Freudlsperger, MD, Karim Plath, MD, Jürgen Hoffmann, MD, Peter K. Plinkert, MD, Jürgen Debus, MD, and Sebastian Adeberg, MD
E-Jahr:2024
Jahr:July 23, 2024
Umfang:6 S.
Fussnoten:Gesehen am 12.12.2024
Titel Quelle:Enthalten in: Technology in cancer research & treatment
Ort Quelle:Thousand Oaks, CA : Sage Publishing, 2002
Jahr Quelle:2024
Band/Heft Quelle:23(2024), Artikel-ID 15330338241258596, Seite 1-6
ISSN Quelle:1533-0338
Abstract:Introduction - Postoperative radiotherapy can improve locoregional control (LC) in oral cavity squamous cell carcinoma (OCSCC) patients with positive resection margins. The present study aimed to evaluate the impact of surgical margin size on LC in this patient population. - Methods - This retrospective study involved 162 patients with OCSCC who underwent postoperative radiotherapy between 2000 and 2020 at the Department of Radiation Oncology, University Hospital Heidelberg and the German Cancer Research Center. The study aimed to determine the impact of different resection margins on LC, as well as overall survival (OS), progression-free survival (PFS), and treatment-related toxicity (CTCAE 4.03). - Results - Seventy-seven patients (47.5%) had involved (<1 mm) margins, 22 patients (13.6%) close (≤5 mm) margins, and 63 patients (38.9%) clear (>5 mm) margins. A surgical margin ≤ 5 mm was a significant predictor for worse LC (HR 2.6, 95% CI 1.2, 6.1), but not for OS (HR 1.2, CI 0.7, 1.9) or PFS (HR 1.2, 0.7, 2.0). - Conclusion - Patients who have narrow resection margins (1-5 mm) experience poor local control and should receive postoperative radiotherapy. It is necessary to conduct further prospective studies to determine whether a narrower margin window could be achieved to better determine the appropriate indication for adjuvant radiotherapy.
DOI:doi:10.1177/15330338241258596
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

kostenfrei: Volltext: https://doi.org/10.1177/15330338241258596
 DOI: https://doi.org/10.1177/15330338241258596
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
K10plus-PPN:1912194384
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69283337   QR-Code
zum Seitenanfang