Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Rosero Pahi, Mario Alberto [VerfasserIn]   i
 Andoh, Jamila [VerfasserIn]   i
 Shields, Grant S. [VerfasserIn]   i
 Acosta-Ortiz, Alida [VerfasserIn]   i
 Serrano-Gomez, Sergio [VerfasserIn]   i
 Slavich, George M. [VerfasserIn]   i
Titel:Cumulative lifetime stressor exposure impairs stimulus-response but not contextual learning
Verf.angabe:Mario Rosero-Pahi, Jamila Andoh, Grant S. Shields, Alida Acosta-Ortiz, Sergio Serrano-Gomez & George M. Slavich
E-Jahr:2024
Jahr:07 June 2024
Umfang:13 S.
Illustrationen:Illustrationen
Fussnoten:Gesehen am 20.01.2025
Titel Quelle:Enthalten in: Scientific reports
Ort Quelle:[London] : Springer Nature, 2011
Jahr Quelle:2024
Band/Heft Quelle:14(2024), Artikel-ID 13080, Seite 1-13
ISSN Quelle:2045-2322
Abstract:Greater exposure to stressors over the life course is believed to promote striatum-dependent over hippocampus-dependent learning and memory processes under stressful conditions. However, little research in this context has actually assessed lifetime stressor exposure and, moreover, it remains unknown whether greater cumulative lifetime stressor exposure exerts comparable effects on striatum-dependent learning and hippocampus-dependent learning in non-stressful contexts. To investigate this issue, we used the Stress and Adversity Inventory for Adults (Adult STRAIN) and Multicued Search Task to investigate the relation between cumulative lifetime stressor exposure and striatum-dependent stimulus-response learning and hippocampus-dependent contextual learning under non-stressful conditions among healthcare professionals (N = 205; 157 females, 48 males; Age: M = 34.23, SD 9.3, range 20-59 years). Individuals with moderate, but not low, cumulative lifetime stressor exposure exhibited impaired learning for stimulus-response associations. In contrast, learning for context associations was unrelated to participants' lifetime stressor exposure profiles. These results thus provide first evidence that cumulative lifetime stressor exposure may have negative consequences on human striatum-dependent stimulus-response learning under non-stressful environmental conditions.
DOI:doi:10.1038/s41598-024-62595-x
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

kostenfrei: Volltext: https://doi.org/10.1038/s41598-024-62595-x
 kostenfrei: Volltext: https://www.nature.com/articles/s41598-024-62595-x
 DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-024-62595-x
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:Cognitive neuroscience
 Learning and memory
 Quality of life
K10plus-PPN:1915149762
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69292522   QR-Code
zum Seitenanfang