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Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

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 Online-Ressource
Verfasst von:Krueger, Joachim I. [VerfasserIn]   i
 Grüning, David [VerfasserIn]   i
 Heck, Patrick [VerfasserIn]   i
 Freestone, David [VerfasserIn]   i
Titel:Inductive reasoning model
Verf.angabe:Joachim I. Krueger, David J. Grüning, Patrick Heck, and David Freestone
E-Jahr:2024
Jahr:January-March 2024
Umfang:15 S.
Illustrationen:Illustrationen
Fussnoten:Online veröffentlicht: 31. Juli 2024 ; Gesehen am 05.05.2025
Titel Quelle:Enthalten in: Psychological inquiry
Ort Quelle:New York, NY [u.a.] : Psychology Press, Taylor & Francis Group, 1990
Jahr Quelle:2024
Band/Heft Quelle:35(2024), 1, Seite 11-25
ISSN Quelle:1532-7965
Abstract:We introduce the Inductive Reasoning Model (IRM) as a comprehensive platform for the study of several phenomena central to self- and social perception. Going beyond the traditional phenomenon-focused research strategy, the model shows how to generate point-specific hypotheses about the size of individual effects and how to predict the interrelations among phenomena of interest. The model points to additional psychological processes at play when outputs cannot be accounted for within the confines of the IRM alone. The IRM is parsimonious in its assumptions and generative in its predictions. Using two empirically-based inputs, namely, the positivity of a person’s self-image and the strength of social projection, the model predicts the direction and extent of four higher-order phenomena: intergroup accentuation, self-enhancement, ingroup favoritism, and differential accuracy. The model affords precise predictions pertaining to the relationships among these phenomena. Critically, alternative conceptions of social perceptions are not rendered irrelevant. Researchers can ask if the IRM over- or underpredicts social-perceptual phenomena in contexts of interest, and if alternative models can explain the differences.
DOI:doi:10.1080/1047840X.2024.2366766
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

kostenfrei: Volltext: https://doi.org/10.1080/1047840X.2024.2366766
 DOI: https://doi.org/10.1080/1047840X.2024.2366766
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:Inductive reasoning
 model
 social perception
 theoretical
K10plus-PPN:1924630613
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

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