Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Shi, Runye [VerfasserIn]   i
 Chang, Xiao [VerfasserIn]   i
 Banaschewski, Tobias [VerfasserIn]   i
 Barker, Gareth J. [VerfasserIn]   i
 Bokde, Arun L. W. [VerfasserIn]   i
 Desrivières, Sylvane [VerfasserIn]   i
 Flor, Herta [VerfasserIn]   i
 Grigis, Antoine [VerfasserIn]   i
 Garavan, Hugh [VerfasserIn]   i
 Gowland, Penny [VerfasserIn]   i
 Heinz, Andreas [VerfasserIn]   i
 Brühl, Rüdiger [VerfasserIn]   i
 Martinot, Jean-Luc [VerfasserIn]   i
 Paillère Martinot, Marie-Laure [VerfasserIn]   i
 Artiges, Eric [VerfasserIn]   i
 Nees, Frauke [VerfasserIn]   i
 Orfanos, Dimitri Papadopoulos [VerfasserIn]   i
 Poustka, Luise [VerfasserIn]   i
 Hohmann, Sarah [VerfasserIn]   i
 Holz, Nathalie E. [VerfasserIn]   i
 Smolka, Michael [VerfasserIn]   i
 Vaidya, Nilakshi [VerfasserIn]   i
 Walter, Henrik [VerfasserIn]   i
 Whelan, Robert [VerfasserIn]   i
 Schumann, Gunter [VerfasserIn]   i
 Lin, Xiaolei [VerfasserIn]   i
 Feng, Jianfeng [VerfasserIn]   i
Titel:Gene-environment interactions in the influence of maternal education on adolescent neurodevelopment using ABCD study
Verf.angabe:Runye Shi, Xiao Chang, Tobias Banaschewski, Gareth J. Barker, Arun L. W. Bokde, Sylvane Desrivières, Herta Flor, Antoine Grigis, Hugh Garavan, Penny Gowland, Andreas Heinz, Rüdiger Brühl, Jean-Luc Martinot, Marie-Laure Paillère Martinot17,, Eric Artiges, Frauke Nees, Dimitri Papadopoulos Orfanos, Luise Poustka, Sarah Hohmann, Nathalie Holz, Michael N. Smolka, Nilakshi Vaidya, Henrik Walter, Robert Whelan, Gunter Schumann, Xiaolei Lin, Jianfeng Feng, IMAGEN CONSORTIUM
E-Jahr:2024
Jahr:Nov 2024
Umfang:18 S.
Illustrationen:Illustrationen
Fussnoten:Online veröffentlicht: 15. November 2024 ; Gesehen am 15.05.2025
Titel Quelle:Enthalten in: Science advances
Ort Quelle:Washington, DC [u.a.] : Assoc., 2015
Jahr Quelle:2024
Band/Heft Quelle:10(2024), 46, Artikel-ID eadp3751, Seite 1-18
ISSN Quelle:2375-2548
Abstract:Maternal education was strongly correlated with adolescent brain morphology, cognitive performances, and mental health. However, the molecular basis for the effects of maternal education on the structural neurodevelopment remains unknown. Here, we conducted gene-environment-wide interaction study using the Adolescent Brain Cognitive Development cohort. Seven genomic loci with significant gene-environment interactions (G×E) on regional gray matter volumes were identified, with enriched biological functions related to metabolic process, inflammatory process, and synaptic plasticity. Additionally, genetic overlapping results with behavioral and disease-related phenotypes indicated shared biological mechanism between maternal education modified neurodevelopment and related behavioral traits. Finally, by decomposing the multidimensional components of maternal education, we found that socioeconomic status, rather than family environment, played a more important role in modifying the genetic effects on neurodevelopment. In summary, our study provided analytical evidence for G×E effects regarding adolescent neurodevelopment and explored potential biological mechanisms as well as social mechanisms through which maternal education could modify the genetic effects on regional brain development.
DOI:doi:10.1126/sciadv.adp3751
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

kostenfrei: Volltext: https://doi.org/10.1126/sciadv.adp3751
 kostenfrei: Volltext: https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adp3751
 DOI: https://doi.org/10.1126/sciadv.adp3751
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
K10plus-PPN:1925741664
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69345266   QR-Code
zum Seitenanfang