Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Baumeister, Sebastian E. [VerfasserIn]   i
 Listl, Stefan [VerfasserIn]   i
 Nascimento, G.G. [VerfasserIn]   i
 Nolde, M. [VerfasserIn]   i
Titel:Education, tooth loss, and dental visits
Titelzusatz:evidence from schooling reforms
Verf.angabe:S.-E. Baumeister, S. Listl, G.G. Nascimento, and M. Nolde
E-Jahr:2025
Jahr:May 2025
Umfang:6 S.
Illustrationen:Illustrationen
Fussnoten:Zuerst online veröffentlicht: 14. Februar 2025 ; Gesehen am 25.07.2025
Titel Quelle:Enthalten in: Journal of dental research
Ort Quelle:Thousand Oaks, Calif. : Sage, 1919
Jahr Quelle:2025
Band/Heft Quelle:104(2025), 5 vom: Mai, Seite 489-494
ISSN Quelle:1544-0591
Abstract:Numerous studies have shown that education correlates with tooth loss and dental services use, but whether expanding educational opportunities would reduce tooth loss and improve dental attendance remains unclear given that prior studies lacked a study design to assess causality. We leveraged a policy reform, raising the school leaving age, as an instrumental variable (IV) to estimate the effect of education on edentulism and dental visits in the United States using the repeated cross-sectional data from the Behavioral Risk Factor Surveillance System (BRFSS; N = 463,878). We additionally examined the effect of education on dental visits using longitudinal data from the Survey of Health, Aging and Retirement in Europe (SHARE; N = 69,929). Applying IV probit models, we found 1 extra year of schooling reduced edentulism likelihood by 2.9 percentage points (95% confidence interval [CI]: −0.041; −0.017) and increased dental visit likelihood by 1.2 percentage points (95% CI: 0.01; 0.024) in the United States, with similar effects on dental visits in Europe. Estimates were robust to different model specifications and plausible amounts of imperfect exogeneity. Negative control analysis supported the validity of our findings. This study provides consistent evidence that extended schooling reduces edentulism risk and increases regular dental attendance.
DOI:doi:10.1177/00220345251316815
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

kostenfrei: Volltext: https://doi.org/10.1177/00220345251316815
 DOI: https://doi.org/10.1177/00220345251316815
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
K10plus-PPN:1931798443
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/69368958   QR-Code
zum Seitenanfang