Amelung, D., Fischer, H., Kruse-Graumann, L., & Sauerborn, R. (2016). Defogging climate change communication: how cognitive research can promote effective climate communication. Frontiers in Psychology, 7(2016) Artikel-Nummer 1340(4 Seiten). http://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01340
Asendorpf, J., & Fiedler, K. (2016). Recommendations for increasing replicability in psychology. In A. E. Kazdin (Hrsg.), Methodological issues & strategies in clinical research (S. 607–622). Washington, DC: American Psychological Association.
Balkir Neftçi, N., & Barnow, S. (2016). One size does not fit all in psychotherapy: understanding depression among patients of turkish origin in Europe. Nöropsikiyatri Arşivi, 53(1), 72–79. http://doi.org/10.5152/npa.2016.12666
Barenberg, J., Seifried, E., & Spinath, B. (2016). Die Bearbeitung schriftlicher Problemaufgaben erhöht den Lernerfolg in einer Psychologie‐Vorlesung. In M. Krämer, S. Preiser, & K. Brusdeylins-Hammer (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation (S. 323–330). Aachen: Shaker.
Barnow, S., Reinelt, E., & Sauer, C. (2016). Emotionsregulation: Manual und Materialien für Trainer und Therapeuten. Berlin, Heidelberg ; s.l.: Springer Berlin Heidelberg. http://doi.org/10.1007/978-3-662-47774-8
Barnow, S. (2016). Psychologie der Fotografie: Kopf oder Bauch?: über die Kunst, Menschen zu fotografieren (1. Aufl.). Heidelberg: dpunkt-verlag.
Barnow, S., Miano, A., & Schulze, K. (2016). Vom Exorzismus zur Psychotherapie. Gehirn & Geist, (5), 40–45.
Bechtel, S., Strodthoff, C. A., & Pauen, S. (2016). Co- and self-regulation in the caregiver-child dyad: parental expectations, children’s compliance, and parental practices during early years. Journal of Self-Regulation and Regulation, 2, 33–56. http://doi.org/10.11588/josar.2016.2.34352
Beek, S. van der, Hertel, S., & Spinath, B. (2016). Vermittlung von selbstreguliertem Lernen in der Studieneingangsphase: die Wirksamkeit von Präsenz- und E-Learning-Kursen im Vergleich. Lehren & lernen, 42(6), 11–17.
Bergmann, K., Schubert, A.-L., Hagemann, D., & Schankin, A. (2016). Age-related differences in the p3 amplitude in change blindness. Psychological Research, 80(4), 660–676. http://doi.org/10.1007/s00426-015-0669-6
Bickerich, K., & Michel, A. (2016). Führungskräfte-Coaching bei Change Prozessen: die Rolle von Autonomie und Managementunterstützung. Zeitschrift für Arbeits- und Organisationspsychologie, 60(4), 212–226. http://doi.org/10.1026/0932-4089/a000226
Blümke, M., & Grevenstein, D. (2016). Measuring cross-cultural supernatural beliefs with self- and peer-reports. PLOS ONE, 11(2016. http://doi.org/10.1371/journal.pone.0164291
Bowen, H. J., & Voß, A. (2016). A diffusion model analysis of decision biases affecting delayed recognition of emotional stimuli. PLOS ONE, 11(2016. http://doi.org/10.1371/journal.pone.0146769
Brandstädter, S., & Sonntag, K. (2016). Interdisziplinary collaboration: how to foster the dialogue across disciplinary borders? In B. Deml, P. Stock, R. Bruder, & C. Schlick (Hrsg.), Advances in Ergonomic Design of Systems, Products and Processes (S. 395–409). Berlin, Heidelberg: Springer Vieweg. http://doi.org/10.1007/978-3-662-48661-0_26
Brothers, A., Gabrian, M., Wahl, H.-W., & Diehl, M. (2016). Future time perspective and awareness of age-related change: examining their role in predicting psychological well-being. Psychology and Aging, 31(6), 605–617. http://doi.org/10.1037/pag0000101
Christmann, U., & Göhring, A.-L. (2016). A German-language replication study analysing the role of figurative speech in reasoning. Scientific Data, 3(2016) Artikel-Nummer 160098(8 Seiten). http://doi.org/10.1038/sdata.2016.98
Claßen, K., & Wahl, H.-W. (2016). Technology in long-term care. In P-W (S. ?). Malden, MA, USA ; Oxford, UK ; Chichester, West Sussex, UK: Wiley Blackwell.
Degen, C., Hildesheim, C., Wahl, H.-W., & Schröder, J. (2016). The COMTp.Val158Met polymorphism and cognitive performance in adult development, healthy aging and mild cognitive impairment. Dementia and Geriatric Cognitive Disorders, 41(1/2), 27–34. http://doi.org/10.1159/000439585
Degen, C., Hildesheim, C., & Schröder, J. (2016). Diabetes mellitus Type II and cognitive capacity in healthy aging, mild cognitive impairment and Alzheimer’s disease. Psychiatry Research, 240, 42–46. http://doi.org/10.1016/j.psychres.2016.04.009
Degen, C., Zschocke, J., Toro, P., Hildesheim, C., Wahl, H.-W., Schönknecht, P., & Schröder, J. (2016). The COMTp.Val158Met polymorphism and cognitive performance in adult development, healthy aging and mild cognitive impairment. Dementia and Geriatric Cognitive Disorders, 41(1/2), 27–34. http://doi.org/10.1159/000439585
Deutsch, R., & Spinath, B. (2016). Empfehlungen der „Kommission Studium und Lehre“ der Deutschen Gesellschaft für Psychologie zu unterschiedlichen Dissertationsformen. Psychologische Rundschau, 67(2), 125–129. http://doi.org/10.1026/0033-3042/a000307
Dickhäuser, O., Spinath, B., & Steinmayr, R. (2016). A prospective correlational analysis of achievement goals as mediating constructs linking distal motivational dispositions to intrinsic motivation and academic achievement. Learning and Individual Differences, 50, 30–41. http://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.06.020
Diegelmann, M., Schilling, O., & Wahl, H.-W. (2016). Feeling blue at the end of life: trajectories of depressive symptoms from a distance-to-death perspective. Psychology and Aging, 31(7), 672–686. http://doi.org/10.1037/pag0000114
Dinu-Biringer, R., Falquez-Medina, R., & Barnow, S. (2016). Different roads to the same destination: the impact of impulsivity on decision-making processes under risk within a rewarding context in a healthy male sample. Psychiatry Research, 248, 12–22. http://doi.org/10.1016/j.pscychresns.2016.01.012
Doh, M. (2016). Filme für und über das Alter: Kino entdeckt das „reife Publikum“. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie, 49(6), 547–549. http://doi.org/10.1007/s00391-016-1113-2
Doh, M., Schmidt, L., Herbolsheimer, F., Jokisch, M., Schoch, J., Dutt, A. J., … Wahl, H.-W. (2016). Schlussbericht Projekt FUTA (Förderliche und hinderliche Faktoren im Umgang mit neuen Informations- und Kommunikations-Technologien im Alter) in Ergänzung zum bereits vorgelegten Ergebnisbericht: Bewilligungszeitraum: 01.06.2014-30.11.2015. Heidelberg: Psychologisches Institut, Universität Heidelberg.
Doh, M., Schmidt, L., Wahl, H.-W., Herbolsheimer, F., Jokisch, M., Schoch, J., … Rupprecht, F. (2016). Schlussbericht Projekt FUTA (Förderliche und hinderliche Faktoren im Umgang mit neuen Informations- und Kommunikations-Technologien im Alter) in Ergänzung zum bereits vorgelegten Ergebnisbericht: Bewilligungszeitraum: 01.06.2014-30.11.2015. Heidelberg: Psychologisches Institut, Universität Heidelberg. http://doi.org/10.2314/GBV:874368243
Dossey, J. A., & Funke, J. (2016). Canadian and United States students’ performances on the OECD's PISA 2012 problem-solving assessment. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 16(1), 92–108. http://doi.org/10.1080/14926156.2015.1119332
Dummel, S., Rummel, J., & Voß, A. (2016). Additional information is not ignored: new evidence for information integration and inhibition in take-the-best decisions. Acta Psychologica, 163, 167–184. http://doi.org/10.1016/j.actpsy.2015.12.001
Dummel, S. (2016). Cognitive processes underlying heuristic decision making. Heidelberg.
Dummel, S., & Rummel, J. (2016). Effects of ego-depletion on choice behaviour in a multi-attribute decision task. Journal of Cognitive Psychology, 28(3), 374–383. http://doi.org/10.1080/20445911.2015.1135929
Dummel, S., & Rummel, J. (2016). Take-the-best and the influence of decision-inconsistent attributes on decision confidence and choices in memory-based decisions. Memory, 24(10), 1435–1443. http://doi.org/10.1080/09658211.2015.1117642
Ecker, W. (2016). Exposition und Reaktionsverhinderung mit biografischer Exploration bei Zwangsstörungen. Verhaltenstherapie & Verhaltensmedizin, 37(3), 250–264.
Eitel, B., Aeschbach, W., Aeschbach, N., Meier, T., Funke, J., Goeschl, T., … Siegmund, A. (2016). Heidelberg Center for the Environment (HCE) - zentrale Aktivitäten. Heidelberg: Universitätsbibliothek Heidelberg. http://doi.org/10.11588/heidok.00022049
Englert, C., & Rummel, J. (2016). I want to keep on exercising but I don’t: the negative impact of momentary lacks of self-control on exercise adherence. Psychology of Sport and Exercise, 26, 24–31. http://doi.org/10.1016/j.psychsport.2016.06.001
Erbel, C., Gleißner, C. A., Hofmann, N., Akhavanpoor, M., Wangler, S., Dösch, A., … Korosoglou, G. (2016). Myocardial perfusion reserve and strain-encoded CMR for evaluation of cardiac allograft microvasculopathy. JACC Cardiovascular Imaging, 9(3), 255–266. http://doi.org/10.1016/j.jcmg.2015.10.012
Falquez-Medina, R., Lang, S., Arens, E. A., & Barnow, S. (2016). On the relationship between negative affective priming and prefrontal cognitive control mechanisms. Cognition & Emotion, 30(2), 225–244. http://doi.org/10.1080/02699931.2014.994476
Ferreira, M. B., Mata, A., Donkin, C., Sherman, S. J., & Ihmels, M. (2016). Analytic and heuristic processes in the detection and resolution of conflict. Memory & Cognition, 44(7), 1050–1063. http://doi.org/10.3758/s13421-016-0618-7
Fiedler, K., Beier, S., Kutzner, F., & Hütter, M. (2016). Anomalies in the detection of change: when changes in sample size are mistaken for changes in proportions. Memory & Cognition, 44(1), 143–161. http://doi.org/10.3758/s13421-015-0537-z
Fiedler, K. (2016). Empfehlungen der DGPs-Kommission „Qualität der psychologischen Forschung“. Psychologische Rundschau, 67, 59–74. http://doi.org/10.1026/0033-3042/a000316
Fiedler, K. (2016). Ethical norms and moral values among scientists: Applying conceptions of morality to scientific rules and practices. In Sydney Symposium of Social Psychology <18., 2015, Sydney>, J. P. Forgas, L. J. Jussim, & P. A. M. van Lange (Hrsg.), The social psychology of morality (S. 215–235). New York ; London: Routledge.
Fiedler, K. (2016). Führt mehr Information zu besseren Entscheidungen?: das Problem der Informationsmenge für rationale Entscheidungen. Marsilius-Kolleg, 2015/16, 98–103.
Fiedler, K. (2016). Functional research and cognitive‐process research in behavioural science: an unequal but firmly connected pair. International Journal of Psychology, 51(1), 64–71. http://doi.org/10.1002/ijop.12163
Fiedler, K., Eichberger, J., & Schnell, K. (2016). Information und Entscheidung: wie hängt die Qualität von Entscheidungen von der Quantität der verfügbaren Informationen ab? : ein interdisziplinäres Experiment. Marsilius-Kolleg, 2015/16, 32–39.
Fiedler, K., & Schwarz, N. (2016). Questionable research practices revisited. Social Psychological and Personality Science, 7(1), 45–52. http://doi.org/10.1177/1948550615612150
Fiedler, P. (2016). Ätiologie und Behandlung der Persönlichkeitsstörungen: eine psychosoziale Perspektive. In Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde, U. Voderholzer & F. Hohagen (Hrsg.), Therapie psychischer Erkrankungen (S. 347–367). München: Urban & Fischer, Elsevier.
Fiedler, P., & Herpertz, S. (2016). Persönlichkeitsstörungen (7. Aufl.). Weinheim ; Basel: Beltz.
Fiedler, P., & Herpertz, S. (2016). Persönlichkeitsstörungen im Spannungsfeld zwischen Biologie und Sozialisation (ICD-10 F6). In Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie und Psychotherapie, Psychosomatik und Nervenheilkunde, U. Voderholzer & F. Hohagen (Hrsg.), Therapie psychischer Erkrankungen (S. 347–366). München: Urban & Fischer, Elsevier.
Fiedler, P. (2016). Psychotherapie im Wandel: ein kritischer Blick zurück in die Zukunft. Verhaltenstherapie & psychosoziale Praxis, 48(2), 307–316.
Fiedler, P., & Marwitz, M. (2016). Selbstunsichere und ängstlich-vermeidende Persönlichkeitsstörungen. Psych up2date, 10(3), 215–233. http://doi.org/10.1055/s-0042-103824
Fiedler, P. (2016). Zukünftig keine Histrionische Persönlichkeitsstörung mehr?: ein kritischer Blick auf das Alternativ-Modell des DSM-5. Persönlichkeitsstörungen, Theorie und Therapie, 20(3), 182–190.
Fischer, A., & Funke, J. (2016). Entscheiden und Entscheidungen: die Sicht der Psychologie. In Zentrum für Interdisziplinäre Forschung, S. Kirste (Hrsg.), Interdisziplinarität in den Rechtswissenschaften (S. 217–229). Berlin: Duncker & Humblot. http://doi.org/10.3790/978-3-428-54823-1
Fischer, A., Holt, D., & Funke, J. (2016). The first year of the Journal of dynamic decision making. Journal of Dynamic Decision Making, 2(2016) Article 1(2 Seiten). http://doi.org/10.11588/jddm.2016.1.28995
Fischer, H., & Gonzalez, C. (2016). Making sense of dynamic systems. Cognitive Science, 40(2), 496–512. http://doi.org/10.1111/cogs.12239
Fleischmann, A., & Sieverding, M. (2016). See feminine - think incompetent?: The effects of a feminine outfit on the evaluation of women’s computer competence. Computers & Education, 95, 63–74. http://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.12.007
Franz-Balsen, A., & Kruse-Graumann, L. (2016). Higher education for sustainable development and human ecology in the European higher education area: missed chances and current challenges. In A. Franz-Balsen & L. Kruse-Graumann (Hrsg.), Human ecology studies and higher education for sustainable development (S. 9–21). München: oekom.
Franz-Balsen, A., & Kruse-Graumann, L. (2016). Human ecology studies and higher education for sustainable development: key issues and European perspectives. In A. Franz-Balsen & L. Kruse-Graumann (Hrsg.), Human ecology studies and higher education for sustainable development (S. 154–162). München: oekom.
Friese, M., & Blümke, M. (2016). Implicit measures of attitudes and political voting behavior. Social and Personality Psychology Compass, 10(4), 188–201. http://doi.org/10.1111/spc3.12246
Frischkorn, G. T., Schubert, A.-L., Neubauer, A. B., & Hagemann, D. (2016). The worst performance rule as moderation: new methods for worst performance analysis. Journal of Intelligence, 4(2016. http://doi.org/10.3390/jintelligence4030009
Funke, J. (2016). Intelligenz als Überlebenshelfer: von der Freiheit des menschlichen Denkens. Forschung & Lehre, 23(6), 478–479.
Funke, J. (2016). Onlinekurse (Bd. 20. Juli 2016). Heidelberg: Universitätsbibliothek Heidelberg. http://doi.org/10.11588/heidok.00021602
Funke, J., & Dexheimer, J. (2016). Rationales Denken und intelligentes Verhalten: Beiträge der Allgemeinen Psychologie - Kognition. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 65–81). Göttingen: Hogrefe.
Funke, J. (2016). Resilienz (Bd. 25. Mai 2016). Heidelberg: Universitätsbibliothek Heidelberg.
Funke, J. (2016). Taylorismus (Bd. 26. Oktober 2016). Heidelberg: Universitätsbibliothek Heidelberg. http://doi.org/10.11588/heidok.00022046
Funke, J., Baumann, C., & Krämer, T. (2016). Verbundprojekt: Integrierte Hilfe-Reaktionsketten zur Erhöhung der Sicherheit an Haltestellen und in Fahrzeugen des ÖPNV (InREAKT): Teilvorhaben: Psychologische Betrachtung - Akzeptanzanalyse, Sicherheitsempfinden, Informationsmanagement : Schlussbericht zum BMBF-Projekt InREAKT : öffentlicher Teil : Laufzeit des Vorhabens: 01.10.2013-30.09.2016. Heidelberg: Universität Heidelberg, Psychologisches Institut, Allgemeine und Theoretische Psychologie. http://doi.org/10.2314/GBV:884517128
Gameiro, S., & Wischmann, T. (2016). Qualitative research in the ESHRE guideline ‘Routine psychosocial care in infertility and medically assisted reproduction - a guide for staff’. Human Reproduction, 31(8), 1928–1929. http://doi.org/10.1093/humrep/dew155
Germar, M., & Voß, A. (2016). Social conformity is due to biased stimulus processing: electrophysiological and diffusion analyses. Social Cognitive and Affective Neuroscience, 11(9), 1449–1459. http://doi.org/10.1093/scan/nsw050
Gitsioudis, G., Missiou, A., Voß, A., Buß, S. J., Bryant, M., Kauczor, H.-U., … Korosoglou, G. (2016). Epicardial adipose tissue is associated with plaque burden and composition and provides incremental value for the prediction of cardiac outcome: a clinical cardiac computed tomography angiography study. PLOS ONE, 11(2016. http://doi.org/10.1371/journal.pone.0155120
Giusca, S., Buß, S. J., Voß, A., Katus, H., & Korosoglou, G. (2016). Differences in the prognostic relevance of myocardial ischaemia and scar by cardiac magnetic resonance in patients with and without diabetes mellitus. European Heart Journal - Cardiovascular Imaging, 17(7), 812–820. http://doi.org/10.1093/ehjci/jev220
Gönner, S., Kupfer, J., & Ecker, W. (2016). Unvollständigkeitserleben bei Zwangsstörungen: ein negativer Prädiktor für den Therapieerfolg? Verhaltenstherapie & Verhaltensmedizin, 37(3), 334–352.
Grabe, H. J., & Barnow, S. (2016). Effect of the interaction between childhood abuse and rs1360780 of the FKBP5 gene on gray matter volume in a general population sample. Human Brain Mapping, 37(4), 1602–1613. http://doi.org/10.1002/hbm.23123
Grevenstein, D., Blümke, M., & Jungaberle, H. (2016). Incremental validity of sense of coherence, neuroticism, extraversion, and general self-efficacy: longitudinal prediction of substance use frequency and mental health. Health and Quality of Life Outcomes, 14(2016) Artikel-Nummer 9(14 Seiten). http://doi.org/10.1186/s12955-016-0412-z
Grevenstein, D., Aguilar-Raab, C., Schweitzer, J., & Blümke, M. (2016). Through the tunnel, to the light: Why sense of coherence covers and exceeds resilience, optimism, and self-compassion. Personality and Individual Differences, 98, 208–217. http://doi.org/10.1016/j.paid.2016.04.001
Grevenstein, D., & Blümke, M. (2016). Who’s afraid of death and terrorists?: Investigating moderating effects of sense of coherence, mindfulness, neuroticism, and meaning in life on mortality salience. Journal of Articles in Support of the Null Hypothesis, 13(1), 25–36.
Herlihy, N., Fischer, H., & Sauerborn, R. (2016). Climate change and human health: what are the research trends? : A scoping review protocol. BMJ Open, 6(2016. http://doi.org/10.1136/bmjopen-2016-012022
Hesse, T.-M., Lerche, V., Seiler, M., & Paech, B. (2016). Documented decision-making strategies and decision knowledge in open source projects: an empirical study on Firefox issue reports. Information & Software Technology, 79, 36–51. http://doi.org/10.1016/j.infsof.2016.06.003
Hildesheim, C., & Sonntag, K. (2016). Evaluation: Güte und Qualität personaler Förderung sichern. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 603–627). Göttingen: Hogrefe.
Hildesheim, C., Wahl, H.-W., Schröder, J., Kruse, A., Degen, C., Siebert, J. S., … Wendelstein, B. (2016). Interdisciplinary longitudinal study on adult development and aging (ILSE). In N. A. Pachana (Hrsg.), Encyclopedia of geropsychology (S. 1–10). Singapore: Springer. http://doi.org/10.1007/978-981-287-080-3_238-1
Hildesheim, C., Sonntag, K., & Götzen, K. (2016). The Quality Culture Inventory (QCI): an instrument assessing quality-related aspects of work. In B. Deml, P. Stock, R. Bruder, & C. Schlick (Hrsg.), Advances in Ergonomic Design of Systems, Products and Processes (S. 43–56). Berlin, Heidelberg: Springer Vieweg. http://doi.org/10.1007/978-3-662-48661-0_3
Hoben, M., Bär, M., & Wahl, H.-W. (2016). Begriffe, Gegenstandsbereich, Akteure und Zielgruppen der Implementierungswissenschaft in Pflege und Gerontologie. In M. Hoben, M. Bär, & H.-W. Wahl (Hrsg.), Implementierungswissenschaft für Pflege und Gerontologie (S. 25–47). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
Hoben, M., Bär, M., & Wahl, H.-W. (2016). Einführung. In M. Hoben, M. Bär, & H.-W. Wahl (Hrsg.), Implementierungswissenschaft für Pflege und Gerontologie (S. 13–21). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
Hoben, M., Bär, M., & Wahl, H.-W. (2016). Resümee: auf dem Wege zu einer Implementierungswissenschaft im deutschsprachigen Raum. In M. Hoben, M. Bär, & H.-W. Wahl (Hrsg.), Implementierungswissenschaft für Pflege und Gerontologie (S. 398–400). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
Hochholdinger, S., & Sonntag, K. (2016). Transfer: Gelerntes im Arbeitsalltag kompetent nutzen. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 629–661). Göttingen: Hogrefe.
Höhl, S. (2016). The development of category specificity in infancy: What can we learn from electrophysiology? Neuropsychologia, 83, 114–122. http://doi.org/10.1016/j.neuropsychologia.2015.08.021
Hofmeister, J., Siegmund, J., & Holt, D. (2016). Influence of identifier length and semantics on the comprehensibility of source code. Softwaretechnik-Trends, 36(2), 1–[2].
Hütter, M., & Fiedler, K. (2016). Editorial: conceptual, theoretical, and methodological challenges in evaluative conditioning research. Social Cognition, 34(5), 343–356. http://doi.org/10.1521/soco.2016.34.5.343
Franz-Balsen, A., & Kruse-Graumann, L. (Hrsg.). (2016). Human ecology studies and higher education for sustainable development: European experiences and examples (Bd. volume 10). München: oekom.
Hunger-Schoppe, C., Hilzinger, R., Koch, T., Mander, J., Sander, A., Bents, H., & Schweitzer, J. (2016). Comparing systemic therapy and cognitive behavioral therapy for social anxiety disorders: study protocol for a randomized controlled pilot trial. Trials, 17(2016) Artikel-Nummer 171(13 Seiten). http://doi.org/10.1186/s13063-016-1252-1
Ihmels, M., Freytag, P., & Fiedler, K. (2016). Relational integrativity of prime-target pairs moderates congruity effects in evaluative priming. Memory & Cognition, 44(4), 565–579. http://doi.org/10.3758/s13421-015-0581-8
Isaacson, M., & Wahl, H.-W. (2016). Compliance and data quality in GPS-based studies. Transportation, 43(1), 25–36. http://doi.org/10.1007/s11116-014-9560-3
Iwarsson, S., & Wahl, H.-W. (2016). Synthesizing ENABLE-AGE research findings to suggest evidence-based home and health interventions. Journal of Housing for the Elderly, 30(3), 330–343. http://doi.org/10.1080/02763893.2016.1198742
Izadpanah, S., Schumacher, M., Bähr, A., Stopsack, M., & Barnow, S. (2016). A 5-year longitudinal study of the adolescent reinforcement sensitivity as a risk factor for anxiety symptoms in adulthood: investigating the indirect effect of cognitive emotion regulation. Personality and Individual Differences, 95, 68–73. http://doi.org/10.1016/j.paid.2016.02.021
Izadpanah, S., Schumacher, M., Arens, E. A., Stopsack, M., Ulrich, I., & Barnow, S. (2016). Adolescent harm avoidance as a longitudinal predictor of maladaptive cognitive emotion regulation in adulthood: the mediating role of inhibitory control. Journal of Adolescence, 52, 49–59. http://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.07.006
Jennissen, S., Holl, J., Wolff, S., & Barnow, S. (2016). Emotion dysregulation mediates the relationship between child maltreatment and psychopathology: a structural equation model. Child Abuse & Neglect, 62, 51–62. http://doi.org/10.1016/j.chiabu.2016.10.015
Junne, F., & Mander, J. (2016). Development and psychometric validation of the ‘Parent Perspective University of Rhode Island Change Assessment-Short’ (PURICA-S) questionnaire for the application in parents of children with overweight and obesity. BMJ Open, 6(2016. http://doi.org/10.1136/bmjopen-2016-012711
Kacperski, C., & Kutzner, F. (2016). Adherence to tactical choices mediates regulatory fit effects in table tennis. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 14, 1–9. http://doi.org/10.1080/1612197X.2016.1199581
Kacperski, C., Ulloa, R., & Hall, G. (2016). Do athletes imagine being the best, or crossing the finish line first?: a mixed methods analysis of construal levels in elite athletes’ spontaneous imagery. Journal of Mixed Methods Research, 10, 1–26. http://doi.org/10.1177/1558689816674563
Kacperski, C., & Hall, G. (2016). Do construal levels affect athletes’ imagery and performance outcomes?: It depends on the task! Journal of Applied Sport Psychology, 28, 1–15. http://doi.org/10.1080/10413200.2016.1220992
Kämmerer, A. (2016). Über das Scheitern: keep calm and carry on. Psychotherapie im Dialog, 17(02), 86–89. http://doi.org/10.1055/s-0042-103856
Kroneisen, M., Rummel, J., & Erdfelder, E. (2016). What kind of processing is survival processing?: Effects of different types of dual-task load on the survival processing effect. Memory & Cognition, 44, 1–16. http://doi.org/10.3758/s13421-016-0634-7
Kübler, T., & Spinath, B. (2016). Selbstregulation in schulischen Situationen: wer, was, wie warum? Lehren & lernen, 42(6), 18–22.
Lechleiter, P. (2016). Wertekonstellationen im Wandel: eine empirische Bestandsaufnahme. Springer VS, Wiesbaden.
Lerche, V., & Voß, A. (2016). Model complexity in diffusion modeling: benefits of making the model more parsimonious. Frontiers in Psychology, 7(2016) Artikel-Nummer 1324(14 Seiten). http://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01324
Lerche, V., & Voß, A. (2016). Retest reliability of the parameters of the ratcliff diffusion model. Psychological Research, 81, 1–24. http://doi.org/10.1007/s00426-016-0770-5
Löffler, C., Löffler, U., & Bergner, R. (2016). In arthritis the Doppler based degree of hypervascularisation shows a positive correlation with synovial leukocyte count and distinguishes joints with leukocytes greater and less than 5/nL. Joint Bone Spine, 83(5), 517–523. http://doi.org/10.1016/j.jbspin.2015.09.007
Ludwig, K., Haindl, A., Laufs, R., & Rauch, W. (2016). Self-regulation in preschool children’s everyday life: exploring day-to-day variability and the within-and between-person structure. Journal of Self-Regulation and Regulation, 2, 99–117. http://doi.org/10.11588/josar.2016.2.34357
Maddock, A., Hevey, D., & Eidenmüller, K. (2016). Mindfulness training as a clinical intervention with homeless adults: a pilot study. International Journal of Mental Health and Addiction, 1–16. http://doi.org/10.1007/s11469-016-9718-7
Mander, J., Blanck, P., & Bents, H. (2016). Kurz- und Langzeitbehandlung in der Verhaltenstherapie: Befunde aus empirischer Forschung und Versorgungspraxis. Psychotherapeut, 61(6), 434–440. http://doi.org/10.1007/s00278-016-0133-0
Mander, J., Vogel, E., Blanck, P., & Bents, H. (2016). Stellungnahme zu Wirkfaktoren in der Gruppentherapie: Entwicklung und Validierung eines Fragebogens. Psychotherapie, Psychosomatik, medizinische Psychologie, 66(9/10), 412. http://doi.org/10.1055/s-0042-115463
Mander, J., Vogel, E., Blanck, P., & Bents, H. (2016). Yaloms Wirkfaktoren in der Gruppentherapie: Übersetzung und Validierung eines Fragebogens. Psychotherapeut, 61(5), 384–392. http://doi.org/10.1007/s00278-016-0119-y
Meißner, A., & Frischkorn, G. T. (2016). Predicting complex problem solving and school grades with working memory and ability self-concept. Learning and Individual Differences, 49, 323–331. http://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.04.006
Michel, A., & Bickerich, K. (2016). Berufliche Entwicklung steuern und Erfolg fördern: Mentoring und Coaching. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 561–600). Göttingen: Hogrefe.
Michel, A., Turgut, S., Hoppe, A., & Sonntag, K. (2016). Challenge and threat emotions as antecedents of recovery experiences: findings from a diary study with blue-collar workers. European Journal of Work and Organizational Psychology, 1–16. http://doi.org/10.1080/1359432X.2015.1128414
Michel, C. (2016). Neural and behavioral correlates of object-directed attention in early infancy and preschoolers. Heidelberg.
Mombaur, K., & Funke, J. (2016). Körper und Geist: die Dynamik des Lebens. Ruperto Carola, 9, 6–15. http://doi.org/10.17885/heiup.ruca.2016.9.23605
Münch, A. L., Hunger-Schoppe, C., & Schweitzer, J. (2016). An investigation of the mediating role of personality and family functioning in the association between attachment styles and eating disorder status. BMC Psychology, 4(2016) Artikel-Nummer 36(10 Seiten). http://doi.org/10.1186/s40359-016-0141-4
Nakar, O., Brunner, R., Schilling, O., Fischer-Waldschmidt, G., Parzer, P., Resch, F., & Kaess, M. (2016). Developmental trajectories of self-injurious behavior, suicidal behavior and substance misuse and their association with adolescent borderline personality pathology. Journal of Affective Disorders, 197, 231–238. http://doi.org/10.1016/j.jad.2016.03.029
Neubauer, A. B., & Voß, A. (2016). Validation and revision of a German version of the Balanced Measure of Psychological Needs Scale. Journal of Individual Differences, 37(1), 56–72. http://doi.org/10.1027/1614-0001/a000188
Nila, K., Holt, D., Ditzen, B., & Aguilar-Raab, C. (2016). Mindfulness-based stress reduction (MBSR) enhances distress tolerance and resilience through changes in mindfulness. Mental Health & Prevention, 4(1), 36–41. http://doi.org/10.1016/j.mhp.2016.01.001
Nordt, M. J., Höhl, S., & Weigelt, S. (2016). The use of repetition suppression paradigms in developmental cognitive neuroscience. Cortex, 80, 61–75. http://doi.org/10.1016/j.cortex.2016.04.002
Oswald, F., & Wahl, H.-W. (2016). Alte und neue Umwelten des Alterns: zur Bedeutung von Wohnen und Technologie für Teilhabe in der späten Lebensphase. In G. Naegele, E. Olbermann, & A. Kuhlmann (Hrsg.), Teilhabe im Alter gestalten (S. 113–129). Wiesbaden: Springer VS. http://doi.org/10.1007/978-3-658-12484-7_6
Oswald, F., & Wahl, H.-W. (2016). Entwicklung, Implementierung, Evaluation und Verstetigung eines Instruments zur praxisnahen Erfassung von Lebensqualität im stationären Kontext: das Projekt INSEL. In M. Hoben, M. Bär, & H.-W. Wahl (Hrsg.), Implementierungswissenschaft für Pflege und Gerontologie (S. 298–307). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
Pauen, S. (2016). Editorial. Journal of Self-Regulation and Regulation, 2, 1–2. http://doi.org/10.11588/josar.2016.2.40337
Pauen, S., & Bechtel, S. (2016). How toddlers acquire and transfer tool knowledge: Developmental changes and the role of executive functions. Child Development, 87(4), 1233–1249. http://doi.org/10.1111/cdev.12532
Pauen, S. (2016). Interdisziplinäre Perspektiven auf die frühe Kindheit im Wandel. Marsilius-Kolleg, 2015/16, 132–138.
Pauen, S. (2016). Understanding early development of self-regulation and co-regulation: EDOS and PROSECO. Journal of Self-Regulation and Regulation, 2, 3–16. http://doi.org/10.11588/josar.2016.2.34350
Pauen, S., & Petermann, F. (2016). Was macht eine gute Säuglingsforschung aus?: Fragen und Antworten. Frühe Bildung, 5(1), 50–52. http://doi.org/10.1026/2191-9186/a000245
Sonntag, K. (Hrsg.). (2016). Personalentwicklung in Organisationen: psychologische Grundlagen, Methoden und Strategien (4. Aufl.). Göttingen: Hogrefe.
Peykarjou, S., Pauen, S., & Höhl, S. (2016). 9‐month‐old infants recognize individual unfamiliar faces in a rapid repetition erp paradigm. Infancy, 21(3), 288–311. http://doi.org/10.1111/infa.12118
Peykarjou, S., Wissner, J., & Pauen, S. (2016). Categorical erp repetition effects for human and furniture items in 7‐month‐old infants. Infant and Child Development, 1–12. http://doi.org/10.1002/icd.2016
Plener, P. L., Brunner, R., Kaess, M., Resch, F., & Ludwig, K. (2016). Treating nonsuicidal self-injury (NSSI) in adolescents: consensus based German guidelines. London: BioMed Central. http://doi.org/10.1186/s13034-016-0134-3
Reschke, K., & Spinath, B. (2016). Explaining social disparities in mathematical achievement: the role of motivation. European Journal of Personality, 30(1), 45–63. http://doi.org/10.1002/per.2042
Reschke, K., Villarreal, B., Wu, V. C., & Heckhausen, J. (2016). Parents still matter: patterns of shared agency with parents predict college students’ academic motivation and achievement. Motivation Science, 2(2), 1–20. http://doi.org/10.1037/mot0000033
Retzlaff, R., & Schweitzer, J. (2016). Spiel-Räume: Lehrbuch der systemischen Therapie mit Kindern und Jugendlichen (6. Aufl.). Stuttgart: Klett-Cotta.
Rexroth, M., Feldmann, E., Peters, A., & Sonntag, K. (2016). Learning how to manage the boundaries between life domains: effects of a boundary management intervention on boundary management, recovery, and well-being. Zeitschrift Für Arbeits- Und Organisationspsychologie, 60(3), 117–129$p13. http://doi.org/10.1026/0932-4089/a000197
Rohe, M. S., & Funke, J. (2016). Can motto-goals outperform learning and performance goals?: Influence of goal setting on performance and affect in a complex problem solving task. Journal of Dynamic Decision Making, 2(Artikel-ID 3), 1–15. http://doi.org/10.11588/jddm.2016.1.28510
Rummel, J., Marevic, I., & Kuhlmann, B. G. (2016). Investigating storage and retrieval processes of directed forgetting: a model-based approach. Journal of Experimental Psychology, 42(10), 1526–1543. http://doi.org/10.1037/xlm0000266
Rummel, J., & Meiser, T. (2016). Spontaneous prospective-memory processing: unexpected fluency experiences trigger erroneous intention executions. Memory & Cognition, 44(1), 89–103. http://doi.org/10.3758/s13421-015-0546-y
Said, N., Engelhart, M., Kirches, C., Körkel, S., & Holt, D. (2016). Applying mathematical optimization methods to an ACT-R instance-based learning model. PLOS ONE, 11(2016. http://doi.org/10.1371/journal.pone.0158832
Sakalli, B., Löffler, U., Stopsack, M., Mander, J., Bents, H., & Barnow, S. (2016). Einfluss psychotherapeutischer Ausbildungserfahrung auf Behandlungserfolg und -dauer. Verhaltenstherapie & Verhaltensmedizin, 37(2), 125–139.
Sauer, C., Arens, E. A., & Barnow, S. (2016). Emotion regulation choice in female patients with borderline personality disorder: Findings from self-reports and experimental measures. Psychiatry Research, 242, 375–384. http://doi.org/10.1016/j.psychres.2016.04.113
Schilling, O., & Wahl, H.-W. (2016). Developmental regulation with progressive vision loss: use of control strategies and affective well-being. Developmental Psychology, 52, 1–17. http://doi.org/10.1037/dev0000099
Schilling, O. (2016). Distance-to-death research in geropsychology. In N. A. Pachana (Hrsg.), Encyclopedia of geropsychology (S. 1–13). Singapore: Springer. http://doi.org/10.1007/978-981-287-080-3_125-1
Schilling, O. (2016). Perceived control and intra-individual changes in well-being and mental distress in late life. The Gerontologist, 56(Suppl. 3), 271. http://doi.org/10.1093/geront/gnw162.1095
Schmidt, L., & Wahl, H.-W. (2016). Comment la technologie peut-elle modifier la vieillesse et la gérontologie? Angewandte GERONTOLOGIE appliquée, 1(1), e1–e4. http://doi.org/10.1024/2297-5160/a000004
Schmidt, L., & Wahl, H.-W. (2016). Wie verändert Technik das Alter(n) und die Gerontologie? Angewandte GERONTOLOGIE appliquée, 1(1), 7–10. http://doi.org/10.1024/2297-5160/a000003
Schnabel, E.-L., Jansen, C.-P., Diegelmann, M., Wahl, H.-W., & Hauer, K. (2016). Mobil und motiviert: Bewegungsprogramme in Pflegeheimen. Pro Alter.de, 48(2), 56–59.
Schubert, A.-L. (2016). The relationship between mental speed and mental abilities. Heidelberg.
Schubert, A.-L., Frischkorn, G. T., Hagemann, D., & Voß, A. (2016). Trait characteristics of diffusion model parameters. Journal of Intelligence, 4(2016. http://doi.org/10.3390/jintelligence4030007
Schweizer-Schubert, S., Schmalenberger, K., Eisenlohr-Moul, T. A., Mojzisch, A., Kaiser, S., & Funke, J. (2016). Cognitive and affective aspects of creative option generation in everyday life situations. Frontiers in Psychology, 7(Artikel-ID 1132), 1–13. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01132
Schwinger, M., Steinmayr, R., & Spinath, B. (2016). Achievement goal profiles in elementary school: antecedents, consequences, and longitudinal trajectories. Contemporary Educational Psychology, 46, 164–179. http://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2016.05.006
Seifert, A., & Doh, M. (2016). Internetnutzung im Alter: Diffusion, Alltagsrelevanz und Kompetenzvermittlung. Report Psychologie, 41(10), 394–402.
Seifried, E., Lenhard, W., & Spinath, B. (2016). Automatic essay assessment: effects on students’ acceptance and on learning-related characteristics. Psihologija, 49(4), 469–482. http://doi.org/10.2298/PSI1604469S
Siegler, R. S., Eisenberg, N., DeLoache, J. S., & Saffran, J. (2016). Entwicklungspsychologie im Kindes- und Jugendalter. (S. Pauen, Hrsg., K. Neuser-von Oettingen, Übers.) (4. Aufl.). Berlin ; Heidelberg: Springer-Verlag. http://doi.org/10.1007/978-3-662-47028-2
Sieverding, M., Steindorf, K., Ungar, N., & Wiskemann, J. (2016). Momentum Projekt Heidelberg: Strategien im Umgang mit einer Krebserkrankung - Perspektiven von Behandelnden und Betroffenen : Einladung zur Teilnahme an einer Befragung von Ärzten, Ärztinnen und Pflegekräften. Forum, 31(3), 243–244. http://doi.org/10.1007/s12312-016-0080-2
Slaug, B., & Schilling, O. (2016). Patterns of functional decline in very old age: an application of latent transition analysis. Aging Clinical and Experimental Research, 28(2), 267–275. http://doi.org/10.1007/s40520-015-0394-4
Sonntag, K. (2016). Anforderungsanalyse und Kompetenzmodellierung: tätigkeitsbezogene Merkmale. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 295–335). Göttingen: Hogrefe.
Sonntag, K., Feldmann, E., & Nohe, C. (2016). Arbeit, Familie und Freizeit harmonisieren: Life-Balance. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 455–494). Göttingen: Hogrefe.
Sonntag, K., Turgut, S., & Feldmann, E. (2016). Arbeitsbedingte Belastungen erkennen, Stress reduzieren, Wohlbefinden ermöglichen: ressourcenorientierte Gesundheitsförderung. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 411–453). Göttingen: Hogrefe.
Sonntag, K., & Schaper, N. (2016). Berufliche Handlungskompetenz fördern: Wissens- und verhaltensbasierte Verfahren. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 369–409). Göttingen: Hogrefe.
Sonntag, K. (2016). Entgrenztes Leben: Arbeit 4.0. Ruperto Carola, 9, 32–39. http://doi.org/10.17885/heiup.ruca.2016.9.23608
Sonntag, K., & Hildesheim, C. (2016). Ein Förderschwerpunkt ist mehr als die Summe seiner Vorhaben: das wissenschaftliche Begleitvorhaben MEgA. Praeview, 7(1), 6–7.
Sonntag, K., & Stegmaier, R. (2016). HR-Praktiken und Unternehmenserfolg: eine ökonomische Evaluationsperspektive. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 663–697). Göttingen: Hogrefe.
Sonntag, K., & Kauffeld, S. (2016). Lernkultur und Kompetenzentwicklung. Personal quarterly, 68(2), 6–8.
Sonntag, K., Stegmaier, R., & Schaper, N. (2016). Organisationsdiagnose: Strukturale und kulturelle Merkmale. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 255–293). Göttingen: Hogrefe.
Sonntag, K. (2016). Personalentwicklung: ein Feld psychologischer Forschung und Gestaltung. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 13–36). Göttingen: Hogrefe.
Sonntag, K., & Seiferling, N. (2016). Potenziale älterer Erwerbstätiger nutzen: Ageing Workforce. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 495–534). Göttingen: Hogrefe.
Spieß, K., Neukel, C., Hagemann, D., Herpertz, S., & Bertsch, K. (2016). Resilience factors in women with severe early-life maltreatment. Psychopathology, 49(4), 261–268. http://doi.org/10.1159/000447457
Spinath, B., Seifried, E., & Eckert, C. (2016). Forschendes Lehren: ein Ansatz zur kontinuierlichen Verbesserung von Hochschullehre. In M. Heiner, B. Baumert, S. Dany, T. Haertel, M. Quellmelz, & C. Terkowsky (Hrsg.), Was ist „Gute Lehre“? (S. 59–72). Bielefeld: wbv.
Spinath, B., Eckert, C., & Steinmayr, R. (2016). Gender differences in school success: what are the roles of students’ intelligence, personality and motivation? In A. Hadjar, S. Krolak-Schwerdt, K. Priem, & S. Glock (Hrsg.), Gender and educational achievement (S. 114–127). London and New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Spinath, B. (2016). Die Lehre vom Lernen. Gehirn & Geist, (3), 34–39.
Spinath, B., & Reschke, K. (2016). Negative Veränderungen von Zielorientierungen über Schülergenerationen hinweg: ein10-Jahresvergleich der SELLMO. Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 30(4), 271–278. http://doi.org/10.1024/1010-0652/a000185
Spinath, B., & Brünken, R. (2016). Pädagogische Psychologie: Diagnostik, Evaluation und Beratung (1. Aufl.). Göttingen: Hogrefe.
Spinath, B. (2016). PLAT’s special formats for papers and how to make the most of them. Psychology Learning & Teaching, 15(1), 3–5. http://doi.org/10.1177/1475725716641603
Spinath, B., Hertel, S., & Buhl, M. (2016). Selbstregulation im schulischen Kontext: Bedeutung, Grundlagen, Praxisbeispiele. Lehren & lernen, 42(6), 4–10.
Wink, M., & Funke, J. (Hrsg.). (2016). Stabilität im Wandel (Bd. Band 1). Heidelberg: Heidelberg University Publishing. http://doi.org/10.17885/hdjbo.2016.0
Stegmaier, R., Nohe, C., & Sonntag, K. (2016). Veränderungen bewirken: transformationale Führung und Innovation$dRalf Stegmaier, Christoph Nohe & Karlheinz Sonntag. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 535–559). Göttingen: Hogrefe.
Steimer, A., & Mata, A. (2016). Motivated implicit theories of personality: my weaknesses will go away, but my strengths are here to stay. Personality and Social Psychology Bulletin, 42(4), 415–429. http://doi.org/10.1177/0146167216629437
Stemmler, G., Hagemann, D., Amelang, M., & Spinath, F. M. (2016). Differentielle Psychologie und Persönlichkeitsforschung (8. Aufl.). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
Sydow, M. von. (2016). Towards a pattern-based logic of probability judgements and logical inclusion „fallacies“. Thinking & Reasoning, 22(3), 297–335. http://doi.org/10.1080/13546783.2016.1140678
Tauber, B., Wahl, H.-W., & Schröder, J. (2016). Personality and life satisfaction over 12 years: contrasting mid- and late life. GeroPsych, 29(1), 37–48. http://doi.org/10.1024/1662-9647/a000141
TeaP <58., 2016, Heidelberg>. (2016). TeaP 2016: abstracts of the 58th Conference of Experimental Psychologists : Heidelberg, Germany, March 21-23, 2016. (J. Funke, J. Rummel, & A. Voß, Hrsg.). Lengerich: Pabst Science Publishers.
Terock, J., & Barnow, S. (2016). From childhood trauma to adult dissociation: the role of PTSD and alexithymia. Psychopathology, 49(5), 374–382. http://doi.org/10.1159/000449004
Tripp, J., & Bents, H. (2016). Die Ausbildungsreform in der Diskussion: warum „Weiterbildung aus einer Hand“? : Institute garantieren hohe Weiterbildungsqualität. Psychotherapeutenjournal, 15(3), 269–271.
Turgut, S., Michel, A., Rothenhöfer, L. M., & Sonntag, K. (2016). Dispositional resistance to change and emotional exhaustion: moderating effects at the work-unit level. European Journal of Work and Organizational Psychology, 25(5), 735–750. http://doi.org/10.1080/1359432X.2016.1157583
Ulloa, R., Kacperski, C., & Sancho, F. (2016). Institutions and cultural diversity: effects of democratic and propaganda processes on local convergence and global diversity. PLOS ONE, 11(2016. http://doi.org/10.1371/journal.pone.0153334
Ungar, N., Wiskemann, J., & Sieverding, M. (2016). Physical activity enjoyment and self-efficacy as predictors of cancer patients’ physical activity level. Frontiers in Psychology, 7(2016) Artikel-Nummer 898(10 Seiten). http://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.00898
Ungar, N., & Sieverding, M. (2016). A self-regulation-based intervention to increase physical activity in cancer patients. Psychology, Health & Medicine, 21(2), 163–175. http://doi.org/10.1080/13548506.2015.1081255
Ungar, N., Wiskemann, J., Steindorf, K., & Sieverding, M. (2016). Social support and social control in the context of cancer patients’ exercise: a pilot study. Health Psychology Open, 3(2), 1–11. http://doi.org/10.1177/2055102916680991
Unkelbach, C., & Fiedler, K. (2016). Contrastive CS-US relations reverse evaluative conditioning effects. Social Cognition, 34(5), 413–434. http://doi.org/10.1521/soco.2016.34.5.413
Ustupska, M., Stopsack, M., & Barnow, S. (2016). Rituelle Gewalt - ein blinder Fleck?: Bewusstsein über Gewalt an Kindern und Jugendlichen bei Fachkräften im Sozial- und Gesundheitswesen. Trauma, 14(2), 84–96.
Vetter, M., & Kutzner, F. (2016). Nudge me if you can: how defaults and attitude strength interact to change behavior. Comprehensive Results in Social Psychology, 1–27. http://doi.org/10.1080/23743603.2016.1139390
Vogel, E., Blanck, P., Bents, H., & Mander, J. (2016). Wirkfaktoren in der Gruppentherapie: Entwicklung und Validierung eines Fragebogens. Psychotherapie, Psychosomatik, medizinische Psychologie, 66(5), 170–179. http://doi.org/10.1055/s-0042-104495
Wahl, H.-W., & Diehl, M. (2016). Implementierung und Implementierungsforschung in der Gerontologie. In M. Hoben, M. Bär, & H.-W. Wahl (Hrsg.), Implementierungswissenschaft für Pflege und Gerontologie (S. 133–149). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
Wahl, H.-W. (2016). Life-span developmental psychology and social-behavioural aging science: need for better liaisons with life course epidemiology in the future. Longitudinal and Life Course Studies, 7(2), 174–178. http://doi.org/10.14301/llcs.v7i2.343
Wahl, H.-W., & Elsässer, V. (2016). Menschliche Entwicklung und ihre Gestaltbarkeit: Beiträge der Entwicklungspsychologie. In K. Sonntag (Hrsg.), Personalentwicklung in Organisationen (S. 39–64). Göttingen: Hogrefe.
Wahl, H.-W. (2016). Preface. In D. Sánchez-González & V. Rodríguez Rodríguez (Hrsg.), Environmental gerontology in Europe and Latin America (S. V–VI). Cham: Springer. http://doi.org/10.1007/978-3-319-21419-1
Wahl, H.-W., Siebert, J. S., & Tauber, B. (2016). Psychological theories of successful aging. In N. A. Pachana (Hrsg.), Encyclopedia of geropsychology (S. 1–10). Singapore: Springer. http://doi.org/10.1007/978-981-287-080-3_108-2
Wahl, H.-W., Deeg, D., & Litwin, H. (2016). Successful ageing as a persistent priority in ageing research. European Journal of Ageing, 13(1), 1–3. http://doi.org/10.1007/s10433-016-0364-5
Wahl, H.-W., & Oswald, F. (2016). Theories of environmental gerontology: old and new avenues for ecological views of aging. In V. L. Bengtson, R. A. Jr. Settersten, B. K. Kennedy, N. Morrow-Howell, J. Smith, & R. A. Settersten (Hrsg.), Handbook of theories of aging (S. 621–641). New York: Springer Publishing Company.
Wahl, H.-W. (2016). Theories of environmental influences on aging and behavior. In N. A. Pachana (Hrsg.), Encyclopedia of geropsychology (S. 1–8). Singapore: Springer. http://doi.org/10.1007/978-981-287-080-3_132-2
Wahl, H.-W., & Siebert, J. S. (2016). Wer bestimmt, wie alt wir sind? In 100! - Was die Wissenschaft vom Altern weiß (S. 175–183). Stuttgart: S. Hirzel Verlag.
Waichman, I., & Voß, A. (2016). Payment procedure in a public good game experiment: the effects of endowment timing, tangibility, and source [dataset]. Heidelberg: Universität. http://doi.org/10.11588/data/10094
Weidinger, A. F., Spinath, B., & Steinmayr, R. (2016). Why does intrinsic motivation decline following negative feedback? Learning and Individual Differences, 47, 117–128. http://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.01.003
Weidner, G., Sieverding, M., & Chesney, M. A. (2016). The role of self-regulation in health and illness. Psychology, Health & Medicine, 21(2), 135–137. http://doi.org/10.1080/13548506.2015.1115528
Wendt, A. N. (2016). Die Tauglichkeit von Live-Streaming für die empirische Psychologie des Problemlösens. Heidelberg.
Wettstein, M., & Wahl, H.-W. (2016). Cross-sectional and longitudinal relationship between neuroticism and cognitive ability in advanced old age: the moderating role of severe sensory impairment. Aging & Mental Health, 20(9), 918–929. http://doi.org/10.1080/13607863.2015.1049119
Wettstein, M., & Wahl, H.-W. (2016). Plasticity of aging. In N. A. Pachana (Hrsg.), Encyclopedia of geropsychology (S. 1–9). Singapore: Springer. http://doi.org/10.1007/978-981-287-080-3_109-1
Wettstein, M., Wahl, H.-W., & Heyl, V. (2016). Sensory impairment status moderates longitudinal personality-health associations in old age. The Gerontologist, 56(Suppl. 3), 38. http://doi.org/10.1093/geront/gnw162.155
Wettstein, M., Schilling, O., & Wahl, H.-W. (2016). „Still feeling healthy after all these years“: the paradox of subjective stability versus objective decline in very old adults’ health and functioning across five years. Psychology and Aging, 31(8), 815–830. http://doi.org/10.1037/pag0000137
Wimmer, L., Christmann, U., & Ihmels, E. (2016). Non-conventional figurative language as aesthetics of everyday communication. Metaphor and the Social World, 6(2), 243–275. http://doi.org/10.1075/msw.6.2.04wim
Wink, M., & Funke, J. (2016). Vorwort. Heidelberger Jahrbücher online, 1, 1–4. http://doi.org/10.17885/heiup.hdjbo.23555
Wolff, S., Holl, J., Stopsack, M., Arens, E. A., & Barnow, S. (2016). Does emotion dysregulation mediate the relationship between early maltreatment and later substance dependence? European Addiction Research, 22(6), 292–300. http://doi.org/10.1159/000447397
Wolf, K., Schroeders, U., & Reschke, K. (2016). Metaanalyse zur Wirksamkeit einer Förderung der phonologischen Bewusstheit in der deutschen Sprache. Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 30(1), 9–33. http://doi.org/10.1024/1010-0652/a000165
Wolke, W. M. (2016). Wahrnehmungsverzerrung infolge subliminaler Stimuli bei Patientinnen mit Anorexia und Bulimia Nervosa. Heidelberg.
Fischer, A., & Neubert, J. C. (2016). The multiple faces of complex problems: a model of problem solving competency and its implications for training and assessment. Journal of Dynamic Decision Making, 1(Artikel-ID 6), 1–14. http://doi.org/10.11588/jddm.2015.1.23945
Hundertmark, J., Holt, D., Fischer, A., Said, N., & Fischer, H. (2016). System structure and cognitive ability as predictors of performance in dynamic system control tasks. Journal of Dynamic Decision Making, 1(2015) Article 5(10 Seiten). http://doi.org/10.11588/jddm.2015.1.26416
Hoben, M., Bär, M., & Wahl, H.-W. (Hrsg.). (2016). Implementierungswissenschaft für Pflege und Gerontologie: Grundlagen, Forschung und Anwendung - ein Handbuch (1. Aufl.). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
Nitka, F., Kalmar, J., Parzer, P., Resch, F., & Henze, R. (2016). Health-related quality of life among adolescents: A comparison between subjects at ultra-high risk for psychosis and healthy controls. Psychiatry Research, 235, 110–115. http://doi.org/10.1016/j.psychres.2015.11.040
Spindler, G., Stopsack, M., Schumacher, M., & Barnow, S. (2016). What about the “ups and downs” in our daily life?: the influence of affective instability on mental health. Motivation and Emotion, 40(1), 1–14. http://doi.org/10.1007/s11031-015-9509-7
Sydow, M. von, Hagmayer, Y., & Meder, B. (2016). Transitive reasoning distorts induction in causal chains. Memory & Cognition, 44(3), 469–487. http://doi.org/10.3758/s13421-015-0568-5
Ungar, N., Sieverding, M., Ulrich, C., & Wiskemann, J. (2016). A self-regulation-based intervention to increase physical activity in cancer patients. Psychology, Health & Medicine, 21(2), 163–175. http://doi.org/10.1080/13548506.2015.1081255
Jungaberle, H., & Grevenstein, D. (2016). Development of salutogenetic factors in mental health - Antonovsky’s sense of coherence and Bandura’s self-efficacy related to Derogatis’ symptom check list (SCL-90-R). London: BioMed Central.
Sieverding, M., Schmidt, L., Obergfell, J., & Scheiter, F. (2016). Stress und Studienzufriedenheit bei Bachelor- und Diplom-Psychologiestudierenden im Vergleich: eine Erklärung unter Anwendung des Demand-Control-Modells. Göttingen ; Bern [u.a.]: Hogrefe.
Sieverding, M., Decker, S., & Zimmermann, F. (2016). Information about low participation in cancer screening demotivates other people. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
Kendel, F., & Sieverding, M. (2016). The impact of gender and age on cardiovascular health in Germany. Wiesbaden: VS-Verlag für Sozialwissenschaften.
Scheffer, S., Dauven, S., & Sieverding, M. (2016). Soziodemografische Unterschiede in der Teilnahme an Krebsfrüherkennungsuntersuchungen (KFU) in Deutschland: eine Übersicht. Stuttgart ; New York, NY: Thieme. http://doi.org/DOI 10.1055/s-2006-926641