Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Medda, Juliane [VerfasserIn]   i
 Kitzerow, Janina [VerfasserIn]   i
 Schlitt, Sabine [VerfasserIn]   i
 Berndt, Kerstin [VerfasserIn]   i
 Schwenck, Christina [VerfasserIn]   i
 Uhlmann, Lorenz [VerfasserIn]   i
 Freitag, Christine M. [VerfasserIn]   i
Titel:Pre-post effects of the psychoeducational, autism-specific parent training FAUT-E
Verf.angabe:Juliane E. Medda, Janina Kitzerow, Sabine Schlitt, Kerstin Berndt, Christina Schwenck, Lorenz Uhlmann, and Christine M. Freitag
Jahr:2021
Jahr des Originals:2020
Umfang:10 S.
Teil:volume:49
 year:2021
 number:2
 pages:134-143
 extent:10
Fussnoten:Online veröffentlicht: January 11, 2020 ; Gesehen am 22.07.2021
Weitere Titel:Deutschsprachige Zusammenfassung unter dem Titel: Prä-post-Effekte des Autismus-spezifischen psychoedukativen Elterntrainings FAUT-E
Schrift/Sprache:Sprache der Zusammenfassungen: Deutsch und Englisch
Titel Quelle:Enthalten in: Zeitschrift für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie
Ort Quelle:Bern : Huber, 1999
Jahr Quelle:2021
Band/Heft Quelle:49(2021), 2, Seite 134-143
ISSN Quelle:1664-2880
Abstract:Objective: Psychoeducational parent training is an economic way to provide care for parents of children newly diagnosed with an autism spectrum disorder (ASD). This study explores pre-post effect sizes of the manualized autism-specific parent training FAUT-E (Frankfurter Autismus-Elterntraining). Method: Two behaviorally trained therapists worked with 6-10 parents in eight group sessions. Twenty-four parents of 24 children with ASD participated in the study. Outcomes were child- and parent-related measures obtained at T0 (first measurement), T1 (second measurement), T2 (postintervention), and T3 (3 months after intervention). Results: Children showed improved behavior in the parent-rated Aberrant Behavior Checklist (ABC) total score after therapy (p = .001; ES T1T2 = .73) and at T3 (p = .018; ES T1-T3 = -.51), and a lower intensity of parent-rated problem behavior at T3 (p = .031; ES T1-T3 = -.46). Parental measures did not change. Conclusions: This study found medium pre-post effects on the child’s behavior by FAUT-E between T1 and T2/T3; these were not observed between the measurements T0-T1. FAUT-E was easy to implement and did not increase parental stress. This is in line with results of studies on other training programs to teach parents to use effective behavioral strategies with ASD.
DOI:doi:10.1024/1422-4917/a000781
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext ; Verlag: https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000781
 Volltext: https://econtent.hogrefe.com/doi/10.1024/1422-4917/a000781
 DOI: https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000781
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
K10plus-PPN:1754979378
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/68724009   QR-Code
zum Seitenanfang