Navigation überspringen
Universitätsbibliothek Heidelberg
Status: Bibliographieeintrag

Verfügbarkeit
Standort: ---
Exemplare: ---
heiBIB
 Online-Ressource
Verfasst von:Unkelbach, Christian [VerfasserIn]   i
 Bayer, Myriam [VerfasserIn]   i
 Alves, Hans [VerfasserIn]   i
 Koch, Alex [VerfasserIn]   i
 Stahl, Christoph [VerfasserIn]   i
Titel:Fluency and positivity as possible causes of the truth effect
Verf.angabe:Christian Unkelbach, Myriam Bayer, Hans Alves, Alex Koch, Christoph Stahl
Jahr:2011
Umfang:9 S.
Fussnoten:Erstmals am 12. Oktober 2010 veröffentlicht ; Gesehen am 30.11.2022
Titel Quelle:Enthalten in: Consciousness and cognition
Ort Quelle:Orlando, Fla. : Academic Press, 1992
Jahr Quelle:2011
Band/Heft Quelle:20(2011), 3 vom: Sept., Seite 594-602
ISSN Quelle:1090-2376
Abstract:Statements’ rated truth increases when people encounter them repeatedly. Processing fluency is a central variable to explain this truth effect. However, people experience processing fluency positively, and these positive experiences might cause the truth effect. Three studies investigated positivity and fluency influences on the truth effect. Study 1 found correlations between elicited positive feelings and rated truth. Study 2 replicated the repetition-based truth effect, but positivity did not influence the effect. Study 3 conveyed positive and negative correlations between positivity and truth in a learning phase. We again replicated the truth effect, but positivity only influenced judgments for easy statements in the learning phase. Thus, across three studies, we found positivity effects on rated truth, but not on the repetition-based truth effect: We conclude that positivity does not explain the standard truth effect, but the role of positive experiences for truth judgments deserves further investigation.
DOI:doi:10.1016/j.concog.2010.09.015
URL:Bitte beachten Sie: Dies ist ein Bibliographieeintrag. Ein Volltextzugriff für Mitglieder der Universität besteht hier nur, falls für die entsprechende Zeitschrift/den entsprechenden Sammelband ein Abonnement besteht oder es sich um einen OpenAccess-Titel handelt.

Volltext ; Verlag: https://doi.org/10.1016/j.concog.2010.09.015
 Volltext: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1053810010001819
 DOI: https://doi.org/10.1016/j.concog.2010.09.015
Datenträger:Online-Ressource
Sprache:eng
Sach-SW:Evaluative judgments
 Processing fluency
 Subjective experiences
 Truth effect
K10plus-PPN:182406165X
Verknüpfungen:→ Zeitschrift

Permanenter Link auf diesen Titel (bookmarkfähig):  https://katalog.ub.uni-heidelberg.de/titel/68991458   QR-Code
zum Seitenanfang